onsdag, mars 23, 2011

Bapelsin-ensemblen...

Jag blir galen på blogger just nu...först kom inte bilderna in, när de väl kom in och jag klistrade in vad jag skrivit så raderades det jag skrivit...suck...
Börjar om då...

I lördags, efter en missad konsert och en veckas sjukdom för sonen, så blev det äntligen konsert, och då på slagverksfestivalen SPIS (SlagverksPedagoger i Sverige tror jag) på IMS i Stockholm.

Det började redan 11:30 med samling, och sen rep av låten de skulle spela vid 12:00...

...och då såg det ut så här...
Efter det tog hela gruppen från Väsby en promenad i Humlegården i det vackra vädret.
Som en liten extra överraskning råkade vi snubbla in på ett StPatricks-day-firande med säckpipor, trummor, kiltar och en massa gröna hattar.

Väl tillbaka blev det medhavd lunch samt den tråkiga informationen om att någon varit nere i lokalen och stulit saker, någon hade bla blivit av med en lap-top.
Lyckligtvis hade vi med oss alla våra värdesaker på promenaden.

Efter lunchen så gick vi på en workshop om pukor, om hur de spelades, stämdes och hur spelandet utvecklats inom den klassiska musiken...rätt högt över våra huvuden, men det var en duktig kille som höll i workshopen så det blev ändå inte tråkigt.
Sen repades avslutningslåten och sen var det äntligen dags för konsert.
...och även om jag älskar trummor och andra slagverk så kan enbart slagverksstycken bli lite krångligt, knasigt o enahanda hur duktigt det än är framfört.
Sonens ensemble spelade som första grupp efter halvtidspausen och då ett stycke kallat Eriks blues som var knappa 4 minuter lång.
Sonen var väl inte helt nöjd med den långa väntan och den korta speltiden, men själva spelningen gick ju bra...vilket ni kan se nedan:



/Bogie, ett Bapelsin-fan, även om jag gärna ser att dom byter namn snart...

Inga kommentarer: