söndag, mars 27, 2011

En helg i Strängnäs...

I lördags, efter diverse strul, som borttappad kostym mm, så åkte vi till Strängnäs. Tanken var att vi skulle åka o hälsa på farmor först på korttidsboendet, men vi kom till Strängnäs precis som hon satte sig till bords för lunch. Vi passade då istället på att handla mat inför helgen. Sen blev det ett relativt kort besök hos farmor innan vi åkte ut till farfar på landet. Väl där blev det en sen lunch, sen hockey på tv'n och efter det våfflor till middag, farfar fyller ju trots allt år på våffeldagen. På det lite tv, och sen till sängs i den lilla gäststugan. Idag söndag, efter frukost, så röjde vi runt i huset för att förbereda för farmors hemkomst. Det behövdes plats i vardagsrummet för en rejäl sjukhussäng, och lite flytteri även i badrummet. Sen fiffades det en del innan vi kunde åka in till farmor och se till att hon kom iväg med sin färdtjänst ner till "Edsbacka Bistro i Strängnäs", där vi firade farfars 75-årsdag med en riktigt god lunch. Nästan hela sällskapet på bild, det var min mor och far då såklart, min fars bägge bröder (som det var ca 5 respektive 14 år sedan jag såg senast) en farbroders respektive, mina svärföräldrar, min (ingifta) moster, mina två kusiner och vi fyra i familjen Eriksson den yngre då... Vi bjöds på: Professor Tore Wretmans klassiska Toast Skagen Anno 1956. Flankstek med sommargrön fänkålssås och stuvad svamp. ...samt variation av choklad och tonkaböna. Allting var mycket, mycket gott, och så var även drycken till de nämnda rätterna. Sen var det i stort sett bara att säga hej då till alla, följa färdtjänsten till farmors korttidsboende, skjutsa ut farfar till stugan och ta med vårt pick o pack o åka hem till Väsby... ...och nu är det visst sommartid...och snön singlar ned utanför... AIK åkte ur semin med fyra raka mot Färjestad och om en vecka börjar fotbollen. Tack alla för en trevlig helg! /Bogie

Inga kommentarer: