söndag, november 11, 2007

Efter att ha suttit på biljetterna sen i somras, eller var det i våras(?), så var det så äntligen dax för oss att få se Monster Jam i Globen. Vi har varit på väg många gånger, men nu till slut så...
Här är det presentationen...tre av sex bilar syns, Batman, som blev en ny favorit, Grave Digger som är en gammal favorit och Maximum Destruction...

...som redan i det inledande tävlingsmomentet "Wheelie" drog ner applåder genom att välta...och vann deltävlingen med hjälp av den manövern...

Här är barnens favorit, mest för att den gör reklam för favoritbarnkanalen Jetix. Han är tydligen riktigt bra oxå, vinner en massa, men känns ändå rätt anonym och ser ut som en leksaksbil...

Gravedigger gav oxå allt i wheelie-tävlingen...

...vilket resulterade i att den blev bogserad av banan...
Banan i sig var inte stor, då den rymdes inne i Globen som sagt, men den räckte faktiskt till, även om jag kan tänka mig att dom fick hålla igen lite...o andra sidan kom man riktigt nära skådespelet.

Den här draken kom mest in och sprutade eld och demolerade en redan demolerad bil...men barnen var impade så klart...

Sen direkt efter en 20 minuters paus så körde man lite motorcykel precis framför oss...de fyra åkarna fick en grym höjd och gjorde de mest spektakulära hopp man kan tänka sig innan de landade på nästa ramp...den svensk som var med vann tävlingen genom att slå en volt med både cykel o sig själv-grymt imponerande.

En svensk fanns även med i Monstertruckarna, bilen Thor var både svenskbyggd och svenskrattad. Och han skötte sigminst lika väl som de övriga, men kanske inte nån stor profil...

...likt Grave Digger, som ju är profilen nummer ett...oerhört snygg bil, och ett härligt respektlöst körande. Han vann oxå hela tävlingen, föga överraskande...



Redan innan vi åkte in till Globen på fredagskvällen hade jag varit till den lokala ICA:n och hämtat ut ett stort men ganska lätt paket, öppna det hann jag dock inte förrän barnen hade somnat på fredagskvällen...och riktigt knappa och trycka blev det inte förrän på lördags eftermiddagen, men nu är jag iaf ägare av en Canon Eos 400D...
Detta lilla paket, innehållandes huset då naturligtvis, ett standardobjektiv på 18-55mm, ett 55-200mm objektiv, ett batterigrepp, ett stativ och en väska kostade mig "ynka" 9.444:- med frakt och allt...
Men som sagt, innan jag fick tid att leka med den så var det mycket annat på tapeten, men då han o andra sidan batteriet laddas :)
Först var det städdag i området. Nu blev den iofs väldigt lugn, då det hade snöat under natten, så det som inte var översnöat var fastfruset...men jag hjälpte till att lasta lite avsågade grenar o träd på en släpkärra o lite annat smått, men jag var nog ute max i 1½ timme eller så.
Sen var det bara att ta med sig dottern på hennes första fotbollsskolelektion...men vi vuxna fick inte ens vara med o glutta, utan fick sitta på kansliet och lyssna på lite info...
Infon hölls av den ansvariga tjejen från Bollstanäs A-lag...född -91...och tjejerna som tränar småtjejerna var födda -92...fan så gammal man känner sig plötsligt...
Nåväl, dottern tyckte det var roligt, så det blir iaf minst en träning till...
Sen åkte hon och jag o handlade middag till kvällen, och när vi kom hem så var det bara att hugga in på den lunch som frun redan hade framdukad, för den skulle dottern hem till sin bästis.
Sonen som inte gjort ett dugg under dagen blev lite avis på att dottern skulle få gå hem till en kompis, så han ringde sin närmsta (rent geografiskt) vän och plötsligt fick jag med mig bägge två på en promenad...
Först lämnade jag av dottern, och sen sonen, och först där efter blev jag ensam med min nya kamera :)
En massa konstigt fotande blev det naturligtvis...

Här en av fruns frysta rosor...
Sen blev det ju en promenad till för att hämta in ung-skocken :)
...och sen vart det äntligen kväll, men taccos och rödvin...inte konstigt man slocknade i soffan...

Söndagen blev inte mindre häktisk den egentligen...
Redan klockan 10:00 var vi på Skansen, en utflykt initierad av svågern o svägerskan...

...och det var ett mycket bra initiativ, visserligen lite kallt, men till skillnad mot på sommaren då vi alltid brukar vara där, så var det ganska tomt på folk och djuren var riktigt rörliga...eller ja, iaf en del av dom...men det var iaf inte många som låg o tog igen sig i skuggan...
Kamerna var naturligtvis med, men djur är fan inte helt lätt att fota, dom jävlarna "poesar" ju bara när kameran är avstängd, o sen rör dom sig just när man klickar...
Efter en lunch uppe på Solliden så gick vi ner till Akvariumet...

...och ormarna låg iaf still :)
Tyvärr var apor och lemurer så frusna så de visade sig inte alls...men i övrigt var det ett bra besök.
Sen var vi till Stinsens H&M-butik och köpte sonen en ny jacka, så hemma var vi inte förrän efter 16...
...men en bra helg det var det...synd att måndagen inte fortsatte lika bra...en ren skitdag måste jag påstå.

/Bogie...gillar helger mest :)


Inga kommentarer: