söndag, maj 04, 2008

1:a maj.

Eftersom ingen i familjen Eriksson är direkt några demonstranter så tog vi den lediga dagen och åkte till Läggesta med bil, för att därifrån åka på premiär (re-)turen med ÖSLj:s lilla tuff-tuff-tåg.

Lite av en leksakskänsla med smalspår och ånglok, men mysigt på alla sätt o vis. Snyggt renoverade vagnar o lok, koldoften, ångvisslan o de övriga ljuden...jo, lite av min fars intresse har nog ärvts iaf...

Tåget tog oss naturligtvis till Mariefred, det är ju inte så att det finns direkt många resmål att välja mellannär man väl stigit på...
För mig en klassisk stationsbyggnad, som jag tom har haft som modell till Märklintåget

Väl i Mariefred passade vi på att äta lunch på Strand Restaurangen.
De flesta av oss tog den rekommenderade trerättersmenyn, och den var väldigt god.
Om jag minns rätt så var det jordärtskockssoppa med szoritzo (stavas?) o rostad macka.
Lammytterfilé med rökt rödvinssås och klyftpotatis och hemmagjord äppelpaj till efterrätt.
Frun åt samma lamm, men med annan sås, och sen någon italiensk glass till efterrätt, och barnen fick köttbullar i gräddsås, potatis o lingon, samt glass med chokladsås.
Sen var det bara att rulla hemmåt igen...
Vi handlade, tog tåget tillbaka till Läggesta och sen bilen hem till farmor o farfar.

På fredagen den 2:a maj, så jobbade jag och frun, så vi lämnade barnen hos farmor och farfar och åkte till Stockholm. Jag önskar att biltrafiken alltid var så lugn som den morgonen...åkte Strängnäs-Sthlm City-Rissne på dryga timmen, något det säkert tar at bara ta sig igenom Stockholm annars...
En rätt hektisk dag på jobbet med många lediga, men vid 17-tiden var det åter dax att bege sig ut till Strängnäs, äta middag och titta på Talang...samt städa upp allt det barnen röjt runt med hemma hos farmor o farfar...

/Bogie, pendlaren...

Inga kommentarer: