måndag, maj 19, 2008

Lite till vardags knasig...

Om man som jag åker E4:an mellan Bredden-påfarten och Kista-avfarten dagligen och samma väg men bakvänt hemmåt, så kanske man lagt märke till ett litet hål precis i närheten av Kista-avfarten (om man kommer norrifrån och åker söder ut vill säga).
...det troliga är väl iofs att man inte lagt märke till det och att det bara är jag som är lite vardagligt knasig...och inte håller ögonen på vägen...
Nu har jag iofs alltid gillat just vattensamlingar och forsande diken längs vägar. Har flera favoriter genom åren, tex den lilla tjärnen mellan Hällefors och Kopparberg, som alltid refererades till som "min sjö" när jag som liten åkte mellan föräldrarnas och farföräldrarnas landställen. Det var en smärre kris att missa den tjärnen, och det hände nog nästan aldrig att jag tittade åt något annat håll...
Det finns även en vattensamling strax söder om Bålsta om man åker mot Stockholm till på E18...ja, ja, ni hajar, knäpp helt enkelt :)

Först måste jag ju bara berömma mig själv för en så perfekt tagen bild med mobilkameran i ena handen och ratten i den andra i morse, körandes i ca 90km/h...och lyckas få med pölen på den enda bild jag han slänga iväg...kan knappt tro att jag lyckades...
Som ni ser är den inte stor alls, och det är ju inte det att man vill bada eller så, den bara fachinerar mig på nåt konstigt vis.
Hade den legat bättre till hade jag slösat otaliga bilder på den, men man stannar ju inte på motorvägen och att ta sig in i Kista o sen genom skogen (nåja) det lockar inte heller. Men nu fick jag den iaf på bild.

En lite mer zoomad bild.
Idag var den osedvanligt fylld med vatten, för det varierar verkligen. Så sent som förra veckan var den nästan torrlagd, men nu har det regnat en del o då är den genast full. På nåt vis tror jag den fyller något syfte, någon slags dränering, stenkista, heter det inte så?
Nu syns det inte på bilden, men jag tror det sitter en pinne mitt i pölen, som jag mycket väl kan tänka mig har någon måttenhet inristad på sig, men det är bara en teori, det är ju inte så att man hinner se så värst mycket när man dagligen schwischar (om man har tur) förbi.
Såg den väl lite bättre när jag åkte buss in til Antenn, men då var den o andra sidan ofta istäckt...och ja, det är oxå lite speciellt, hur väl denna lilla bit av naturen (även om den nog är grävd som sagt) återspeglar årstiderna...
Ja, ja, nu vet ni vad jag sysselsätter mig o min hjärna med på morgnarna... :)
Om någon mot all förmodan känner till pölen och vad den eventuellt har för syfte, om något, lämna gärna en kommentar.
Annars har ju de av er som tar den vägen till jobbet eller till Stockholm i allmänhet något att titta efter...men man får vara uppmärksam, den försvinner snabbt bakom en...

I övrigt har måndagen passerat, med jobb, tårta på ettårsdagen för det datasystem vi jobbar mest med-nån gång ska vara den första man firar det oxå, Friskis o Svettis (o jävlar vad jag svettades idag) och CSI (udda men bra avsnitt).

Nu ska jag snart med stela leder ta mig till sovrummet o sova några timmar...
I morgon blir det kommunalt...och jag missar pölen...

/Bogie, som undrar varför han delade med sig av detta för... :)





Inga kommentarer: