söndag, april 05, 2009

En helg i AIK:s tecken...

På lördagkvällen åkte jag till Restaurang Råsunda och festen "Skål för Gnaget!".
Hann väl inte mer än innanför dörren innan jag stötte på en fd kollega, som vi kan kalla Gasten...hälsade på honom och skulle just slå mig ner när jag bestämde mig för att hälsa på den andra mannen vid bordet också, sträckte fram näven o sa "-Hej, Bosse." och han svarade "-Hej, Fjodor." Jag måste erkänna att jag blev rätt paff, nu visste jag ju att han skulle spela på festen, men inte att jag skulle få förmånen att inte bara hälsa på honom, utan att också få snacka bort minst en halvtimme med honom. Vi snackade Gnaget (så klart), Råsundavägen, då hans låt börjar med orden "Råsundavägen var mitt första hem på jorden...", och hur både jag och sonen relaterar till den låten, Ebba, Clash, Thåström live o på skiva mm mm. Mycket trevligt, och kvällen var redan räddad.

Efter nån öl och en hamburgertallrik så satte uppträdandena igång, ett coverband stod för den levande musiken, och gästartisterna avlöste varandra.
Först ut var Leo Rubio, som körde ett par Gnaget-låtar, för att avlösas av Black Armys medlem nummer ett, samt upphovsmannen till just namnet Black Army, Magnus Lind, från Aston Reymers Rivaler/Perssons Pack.

Han körde den härliga "Drömmar av guld" från AIK-skivan bland annat.

Senare under kvällen kom lillebröderna i hifdif och sjöng den bejublade "Tillsammans kan vi" med en ny slutrefräng.

Någonstans under kvällen kom även AIK-tränaren Mikael Stahre och blev intervjuad på scen...

...som visade sig vara riktigt rolig. Han kunde bland annat inte släppa startelvan då den lottades först på söndag morgon...

Sen kom Dogge upp på scen och fick till ett riktigt härligt tryck...

"Bad boy från Botkyrka..."

Dogge fick även lite skön pyroteknik i form av ett bengalhav på Råsundas gröna gräs...

Efter det var det så Fjodors tur...

...och efter den för kvällen special-textade Ebba-låten "Mona Tumbas slim-klubb" som för kvällen döpts om till "Sven Tumbas fan-club" (Jag behöver inte vara med!!!) så sjöng han sin vackra låt om Råsundavägen och Stolta AIK...enormt bra publiksång i den kan jag lova.

Efter det lite covers från bandet, och en repris av Fjodor och sen tog den suveräne plattvändaren "bakra" över ljudanläggningen. Tror han nyttjade en låt från mina fem cd-skivor med balndad hårdrock (I'm a rebel med Accept, som vi hoppas få höra på Råsunda framöver ;)

Hemma vid 2-tiden tror jag...go o gla'...och utan nycklar...men man har en förstående fru :)

På söndagsmorgonen surfade jag genast ut på Svenska Dagbladet...

...och kollade in bild och reportage från vårt "hemliga" möte på Råsunda i tisdags...
En helsida i Svenskan, en tjusig familj på den vackraste av platser...det blir inte bättre än så :)

Här en av de andra bilderna som togs under tisdagens sejour...

...Råsundas tredje besök förra veckan kändes oxå helt underbart.
Äntligen är Allsvenskan igång...

...och äntligen vann AIK en premiär, det var visst 2004 sist...
1-0 mot HBK och för att vara premiär såg det riktigt bra ut.

Även den här helgen försvann i ett nafs, men snart är det påsk och ett par dagar extra ledigt...mycket trevligt ska det bli!
/Bogie.

Inga kommentarer: