söndag, april 26, 2009

En rekapitulering då...

I fredags hade sonen studiedag, ja, han hade en halv i torsdags också, men den klarade han av att vara ensam på...det är ju mest den lagade maten han behöver, i övrigt styr han ju upp det bra själv faktiskt...men ja, i fredags så blev jag "tvungen" att ta ut en semesterdag för att hålla honom sällskap...
...och eftersom det var vackert väder så åkte vi in till stan...och gick på bio...
Först käkade vi dock på Burger King, även om jag föredrar McD måste jag säga, så var det väl helt ok. Sen var vi nog en 40 minuter i Björns Trädgård, sonen lekte i parken och jag njöt av solen. Parken har då rott upp sig sen far min jobbade på Tjärhovsgatan, det måste jag påstå...ett o annat original, men mest barnfamiljer och lunchlediga flanörer.
Sen begav vi oss då in i biomörkret...

...och det såg länge ut som om vi skulle bli ensamma i salongen, men just som reklamen höll på att ta slut kom det in en kille, som satte sig rakt bakom oss...en hel lokal o han väljer att sitta raden bakom oss...
Han säger "Jasså är det bara vi tre...då kan jag ju flytta fram" och flyttar fram till vår rad, och sätter sig på stolen bredvid sonen...och börjar fråga om vi är fans osv...både jag och sonen är väl smått avvaktande och jag funderar mest på vad han är ute efter eller om jag ska flytta på Joakim eller på oss helt o hållet, då killen går och sätter sig ytterliggare ett par rader längre fram (puh!).
Filmen vi såg heter DragonBall- Evolution och är en filmatisering av den japanska mangaserien DragonBall, som sonen äger samtliga 42 volymer av...och som vi hjälpt honom att läsa, så lite insatt i sagan är man väl allt...

...och precis som vanligt så funkar det ju sådär att överföra från ett medie till ett annat...
Grundstoryn om att hitta alla sju drakkulorna är ju såklart med, Son Goku likaså, och Bullma, Chi-Chi och Piccolo och en del andra karraktärer från serien, men de roliga side-kicksen som grisen Olong mfl ser man aldrig röken av. Den enda udda figuren är den onde Piccolo...ja och Son Goku vad det lider...men hans apsvans ser man tex aldrig röken av heller...
Småtråkigt att dom inte kan ta serien på större allvar.
Nu blev det väl mest lite skön kampsport här o där, samt en och annan Kame-Hame-Ha...nä, lite mer hade jag nog hoppats på. Sonen verkade nöjd, men tyckte väl oxå att det saknades en hel del från serierna...
Sen hämtade vi mamma som jobbat hela dagen, åkte hem och hämtade dottern och sen åkte vi till Vallentuna för lite fäktning för sonen, medan vi andra åkte till Arninge för lite sko-byte och en glass...

På lördagen gick vi upp ganska tidigt, satte oss i bilen efter frukost och åkte innåt landet, mot Örebro, Hallsberg, Östansjö, biblioteket där...

...för något så udda som en chinchilla utsällning...
Nu var ju egentligen tanken att vi skulle haft med oss Jericho för utställning, men vi missade anmälningstiden (luddigt skrivet kan man väl skylla på), så det blev mer av ett studiebesök för att se vad som kan väntas av en utställning.

Runt 90 chinchillor i varierande färg, ålder och storlek bedömdes av två domare.
Vi kollade runt en stund, snackade lite med hon som sålt oss vår Jericho, köpte en massa käk till Jerry, och sand...saker som inte alltid är så jättelätt att få tag i en vanlig zoo-butik helt enkelt...
Vi var väl där en dryg timme kan jag tro, och sen var det dryga 20 mil hemåt igen...
Kändes som lite slöseri med en av de finaste lördagarna detta året, men för mig med en ledig fredag så var det väl inte så värst illa ändå...men dryga 40 mil tog på kraftena, så när vi väl kom hem rörde jag ine många fenor...

...och idag söndag så har vi väl inte gjort jättemycket heller...städat Jerrys bur, lagt in alla räkningar och ändå haft råd med lite kläder på Kapp-Ahl (25% rea idag) till barnen och ytterliggare två nya ute-stolar (så nu har vi fyra nya o tre gamla :)
Sen grillade vi en mycket god köttbit...

...som verkligen slank ner...toppade med lite glass (provat ett par nyheter till, kanske återkommer till dom när andan faller på)...och sen började det röjas i trädgården innan barnen var tvugna att gå in och göra sina läxor...
Sen var det i stort sett bara en lättare middag och Wipe-Out kvar på söndagen...

...och ja, Gnaget avancerade i Svenska Cupen genom att slå Peking med 2-1...för Väsby gick det inte lika bra tyvärr, dom torskade väntat mot Helsingborg...

/Bogie, som tycker att 4-dagars arbetsvecka är modellen...kommer en till den här veckan!

Inga kommentarer: