lördag, januari 01, 2011

2010..

Jaha, dags att summera 2010, som vid en första anblick i backspegeln var ett riktigt skitår, och som även vid en närmare granskning faktiskt visar sig ha varit mest skit...
Mammas stroke toppar naturligtvis skitlistan av all skit som hände, svärfars fraktur är inge vidare heller, och en hel del förkylningar och allergier i familjen över lag...och en vinter som bjöd på för mycket snö redan i början av året, och sen avslutades på samma vis...
En tvungen försäljning av ena chinchillan och en rätt misslyckad om än trevlig semester i Danmark.
Ett AIK-år som var riktigt uselt det också...samt som för AIK, lite för mycket utgifter och för lite inkomster...
Men nu till listan över saker som faktiskt uppskattades 2010.

Årets utländska skiva (och det ska sägas att jag har hört väldigt få nya skivor, även om jag lyssnar en hel del på musik ändå):

Accept "Blood of Nations". Trodde aldrig att jag skulle uppskatta ett Accept utan Udo, men den nye sångaren gör det bra, och var tydligen den vitamininjektion bandet behövde.

Bästa svenska platta: Gillade tex Säkerts "Facit" även om den inte kom i närheten av debuten, men ingen kan egentligen konkurrera med:

...Robyn och hennes "Body Talk-triologi". Vem hade anat det när hon slog igenom med "Skvallerbytta bing-bong"...

Bästa film (har sett för få här också, men av de jag sett var...)

..."Inception" den klart mest lysande. Underbart manus, bra skådisar och helt rätt användning av specialeffekter.

Bästa barnfilm: Ratade "Scott Pilgrim" då den nog inte räknas in i genren, men bra var den. Alice i Underlandet var också riktigt bra, men blev ändå lite av en besvikelse då man har så högt ställda förväntningar på Tim Burton, så vinnare hos mig blir...

..."Draktränaren", mycket för att den var så rolig. Snyggt animerad var den också.

Har haft kategorierna bästa tv-serie och bästa såpa tidigare, kanske borde jag lägga till bästa kock-program, eller är det såpor det också...Halv-åtta hos mig är ju en del reality-såpa och matlagningen tar ju inte så stor plats i programmet egentligen...äh, nämner två tv-produktioner som jag verkligen fastnade för 2010:

"I köket med Mauro o Plura".
Två sångare jag gillat länge gör ett avslappnat matlagningsprogram med sköna gäster som också bjuder på sig själva. Plura blev privat intressant tidigare, med bla sin "Svarta Blogg", medan Mauro äntligen gavs utrymme och visade en helt annan bild än den lite buttre sångaren...skön humor och strålande imitationer bjös vi på. Mauro, eller "MisterMareng" får dessutom pris som årets Twittrare, och det största skälet till att jag öht reggade mig på twitter.

Ett annat mycket skönt program/såpa/whatever var:

...där Plura också dök upp, samt tillhörde den trio som gjorde programmet mycket sevärt, de övriga två P:na var Petter och Petra. Dessa tre P:ns verioner av andras låtar kan man lyssna på även fristående från programmet, medan de övriga behövde programmiljön att luta sig emot.
Sämst, djurgårdaren Sandelin, som har med en låt på AIK-skivan "Åh vi e AIK"...judas, kappvändare, mediah**a...men Pluras version av "Den hon vill ha" blev riktigt bra, och berättigar herr Sandelins medverkan :)

I kategorin årets tidning och årets serie, har juryn inte lyckats komma till ett beslut...jag läste nästan inga tidningar 2010, inga som gav något bestående intryck iaf...
Fast nu kommer jag o tänka på SvD:s bostadsbilaga som brukar förgylla morgonfikan på fredagsmorgnarna...aldrig har jag hittat så många hus och våningar som jag aldrig kommer att ha råd med...
Årets köp då...måste ju bara bli:

Uppgraderingen av min iPhone 3G till iPhone4. "Samma" telefon, men så mycket bättre och snabbare...den är fortfarande "my precious..."

...och då kan vi ju hoppa till årets app, och där är det nog inte en app som kom i år, utan en som jag skaffade i år:

Spotify. En gratis app som tyvärr kräver ett premiumkonto, o andra sidan slipper man gratisversionens reklam, får lite bättre ljudkvalité och så, men ffa har man iPhonen full med musik. Har man sen bara vänner med god smak så får man sköna spellistor länkade på...

Årets sajt:

Facebook. Det börjar bli tjatigt, men ingen annan sida på nätet ger mig samma nöje, och roligt nog hittar man ständigt nya (gamla) vänner som registrerat sig...senast idag en gammal god vän från Tumba faktiskt.

Årets blogg...kan faktiskt inte komma på någon...dotterns är ju kul för närmast anhöriga, men mest besökta för egen del är nog telias iphone-blogg...men bra är den väl inte direkt...

Årets resa: Måste väl bli bilresan till Danmark ändå, som trots nytt läckande tält, störande campinggrannar, värme, fukt, regn, spyende dotter mm mm ändå på något konstigt vis var mycket trevlig.

Årets fest: Det har väl inte festats så mycket heller...blev väl en hyfsad ihopslagen födelsedagsfest i oktober, ett trevligt bröllop i augusti, traditionell Halloween i Kungsängen och Skål för Gnaget (som inte kom i närheten av föregående år, men var trevligt ändå)...nä, ingen vinnare...

Årets match: Det var inte många som var något att ha alls i år, men AIK-Åtvidaberg 4-1 var iaf inte så dum...eller säsongens sista hemmaseger, över Elfsborg...även kul att ha med barnen på Norra Stå på ett derby, bara synd att AIK inte vann...
Årets spelare: Utan konkurrens...

...Bang, Bang, Bangura! Helt klart den enda riktiga ljusglimten i AIK-fotboll i år, må vi få behålla honom.

Årets AIK:are: Från 2LAX9 till 2TORSK10, tränarkarusell igen, usel ekonomi trots trippeln 2009, bara spillror av guldlaget kvar, nej det är inte många som ens förtjänar att nomineras...jag låter priset vara utan pristagare 2010, och hoppas på ett bättre 2011.
Hockeylaget ska dock ha en eloge för avancemang till elitserien och för att där ta för sig efter bästa förmåga. Två derbyvinster med 5-2 mot djurgården är ju mer än vad man önskat hoppas på. Hockey-derby-publiken uppförde sig dock jävligt illa och gör att mitt lilla uppvaknade intresse försvann helt för hockeyn igen. Hoppas dock fortfarande att de håller sig kvar i elitserien.

Hoppas rent av det mesta blir bättre 2011...inte för att det verkar så denna första dag på året, då frun ligger o sover i soffan och barnen spelar tv- och dataspel, vi är lite lagom förkylda, och min mor fortfarande är kvar på sjukhus...men vi har iaf varandra och en hel hög med goda vänner.
Tack för i år!
/Bogie, som med tillförsikt ser fram emot vad för motgångar 2011 kan bjuda på...

Inga kommentarer: