måndag, november 24, 2008

Lördag...

...och Kick Off för Sweden Rock Festival 2009...
Det började med en trevlig värmning på Kellys...

Meningen var ju egentligen att vi skulle ha gått till Stampen, men där var det så fullt att man knappt fick in en tå. Så resan gick till Folkungagatan och Kellys som sagt. Där åts det och dracks det med ett antal trevliga boardare, både såna som skulle med på kick offen, och andra som bara ville sällskapa innan. Riktigt trevligt var det iaf.

Mittemot där vi satt, satt en tavla på väggen föreställande en scen fotad från sidan, med mixerbordet i förgrunden. Döm om vär förvåning när vi ser att det sitter en hukande fotograf iförd hatt bakom några lådor...måste ju vara boardaren Peter Nobis...sms, mms och samtal skickades, men trots att han varit på Kellys hade han aldrig sett bilden, som tydligen suttit uppe i ett par tre år...(klickar du på bilden Peter så får du den i större format) Vilket band det var han fotade har heller ännu inte framkommit...men kul var det.

Sen tog vi då "äckelfärjan" över till "äckelön" och sen entrade vi...efter den sedvanliga iskalla kön...Tyrol...träffade fler boardare, drack nån svindyr skitöl i plastglas och lyssnade på...

...det svenska bandet Bullet, som jag sett tidigare på GMF, men jag tror allt att de blivit aningen bättre sen dess...
Bra är dom kanske inte, men en viss charm tycker jag allt att dom besitter. Husgudarna måste bara vara Accept, och sämre förlagor kan man ju ha. Extra plus för tidstypiska frisyrer och korreografin...vem gillar inte synkroniserade gitarr-poser?! :)

Sen körde Fredrik Lindstöm och Per Sinding ett litet misslyckat men rätt kul hårdrocksquiz...misslyckandet låg väl mest i att de tre deltagarna inte greppade konceptet...

Efter det spelade Blackfoot, och dom har jag aldrig hört tidigare, men jisses vad det gungade...riktigt bra måste jag säga.

Sista bandet ut var det "exklusiva" bandet Hammerfall...men nej, det är inte riktigt min bag...
När det spelade covern "Youth gone wild" och Pontares "Vindarna viskar ditt namn" var det smått underhållande, och Cans är en bra sångare och publikdomptör, men det funkar liksom ändå inte...
Till råga på allt ropas det efter den (föredömligt) korta konserten ut en vinnare av ett Hammerfall-kit...och Ronny Svensson ropar ut "Bo Eriksson, Upplands Väsby"...och jag som inte ens visste att jag ställt upp i någon tävling...
Lyckligtvis tog jag tid på mig att komma fram till scenen, så jag slapp komma upp på den, men priserna lyckades jag hämta när allting var slut...

Två t-shirts i medium-storlek...till sonens stora glädje...den blåa är på i skolan idag...
Två ölglas som väl funkar att dricka ur även om det står Hammerfall på dom :) och två biljetter på parkett till Hovet då Hammerfall spelar med Sabaton (nice!) och Bullet som förband...
Jag har väl en jäkla röta vad det gäller vinster hos SRF...även om dom kanske inte alltid passar min smak så är dom ju rätt roliga att vinna ändå...

Under hela kvällen presenterades det så klart band, både små och stora, både bra och mindre bra...och ja, i ärlighetens namn en hel del som jag bara känner igen namnet på...
Jag skulle kategorisera dom så här:

Okända för mig:
Amon Amarth
Riot
Forbidden
the Outlaws
the Tubes
Seventh Wonder
Torch
Stormzone
Enforcer

Kända för mig men ointressanta:
Dream Theater (men dom borde jag nog egentligen gilla känns det som...får väl kolla upp det där)
Foreigner (taskig koll där oxå...känns smörigt)
Motörhead (är väl iofs roliga, men dom har man ju sett ett par ggr minst...tre ggr på SRF tex)
Hammerfall
Lita Ford (taskig koll, men hennes duett med Ozzy är ju världsbra, så ta dit honom oxå ;)
Bullet (skojiga, men verkligen inget jag skulle prioritera om jag åkte ner...fritidsgård)

Skulle definitivt ses om jag åkte ner:
Heaven and hell (missade dom sist, så att det är en repris stör mig föga...o Sabbath är alltid Sabbath.)
In Flames (bara sett som förband till Judas, men de senaste skivorna har jag uppskattat)
Europe (gör sällan en dålig spelning, och låtarna är ju välkända. Förra SRF-spelningen var ruskigt bra faktiskt)
Uriah Heep (med en ruskigt bra skiva i bagaget och med ett gäng klassiker på vinden så bör det bli hur bra som helst...förutsatt att dom lägger tyngden på senaste skivan, men det lär ju inte hända)
Marillion (Fish hade naturligtvis slagit större hos mig, men Marillion är ju ett favoritband, även om skivorna efter Brave inte lockar mig så där värst)
Blackfoot (efter kick off-spelningen så vill jag se mer...svänger ett gäng.)
Soilwork (var ruskigt bra på Rockweekend, blir förhoppningsvis bra den 10/12...och skivorna är kanon...)

Åker ner för:
(this place for rent...by Fish, Type O Negative, Saga, Waters/Gilmour, Genesis, AC/DC, Sabbtail, Judas Priest, Mustasch, Sabaton, Billy Idol, ZZ-Top...osv) Inte så att jag åker ner om ett av dessa band blir bokade (utom Fish då :), men en fin kombination kanske...
Det är ju tyvärr fortfarande väldigt dyrt med biljett o allt runt omkring, och man är borta nästan en vecka...

Ja, ja, den trevliga kvällen avslutades på Anchor, men då var jag rätt trött och tog ganska snart pendeln hem...

Tack för en trevlig kväll vänner!

/Bogie

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack själv, trötter :)

Det var en väldigt lyckad kväll.

Mvh Netti

Anonym sa...

Uriah Heep (med en ruskigt bra skiva i bagaget och med ett gäng klassiker på vinden så bör det bli hur bra som helst...förutsatt att dom lägger tyngden på senaste skivan, men det lär ju inte hända)


Om jag har fattat rätt så spelar dom HELA nya plattan samt några örhängen sen den goda tiden

/Roger

dyermaker sa...

Tack själv, Bogie! Alltid lika trevligt att träffas! :)
Nästa gång SKA Fia med, tycker jag!

Bogie sa...

Netti/Tack igen! ;)

Roger/Låter perfekt det!
Frågan är om dom vågar sig på det konceptet på en festival...

dyer/Som sagt, alltid lika trevligt!
...ja, jag tycker vi bestämmer att Fia ska med!

UriahHeep sa...

Var jag för ful för att få vara med på bloggen?

Bogie sa...

UH/Ja, så måste det väl vara...o andra sidan är ju inte heller jag med så...