tisdag, augusti 04, 2009

Halvblodsprinsen...


Som traditionen bjuder så gick vi på bio medan barnen är med mormor, och precis som förra året (har jag för mig iaf) så gick vi o såg den nya, sjätte filmen om Harry Potter, denna kallad "Harry Potter och Halvblodsprinsen".
Nu finns det säkert en massa som undrar varför vi går och ser en "barnfilm" när vi nu har chansen att se vad som helst, men för det första så gillar vi ju de tidigare Potter-filmerna, vet inte hur många gånger vi sett dom, och sen så är dom inte så barnvänliga längre...
Nu tror jag iofs att våra barn skulle greja o sen den, men bara det att dom inte längre är dubbade ställer ju iaf till det för dottern. Så ja, barnen får lugnt vänta på dvd-premiären någon gång i november...
Filmen var ok, inte en av de bästa i serien, och kanske lite av en transportsträcka mellan del 5 och del 7 och 8, men ändå rolig att se. Snyggt filmad, sköna färger, underbar scenografi som vanligt och med genomgående bra skådespelarinsatser. Brittiska skådisar är ju i en klass för sig onekligen. "Snape" får lite mer utrymme att agera, och det är ju välkommet, och den nya karraktären "Snugglehorn" spelar utomordentligt. Om det sen stämmer med böckerna, det har jag ingen aning om...
...och med tanke på att jag inte läst böckerna så kom det väl en hel del överraskningar i storyn.
Så ja, gillar man Potter-filmerna så går man naturligtvis och ser den, gillar man dom inte ja...er förlust ;)
På väg hem från bion ringde barnen och avlade rapport om besöket i Gävle, Järnvägsmuséet och Scanic med gym och bad...och i morse ringde de mig under frukosten där dottern just höll på att trycka i sig lite pannkaka...dom körde högtalarfunktionen på mobilen så jag fick höra både dotter, son och mormor...
Under dagen har det bara kommit nåt kort sms om röjet på Furuvik, och jag som hoppats på ett mms...det var ju så länge sedan vi sågs...

...och ikväll blir det film igen, den något vuxnare "Public Enemy" med Brad Pitt mfl...gissar på en iaf vacker film då Michael Mann står för regin...

På återhörande!
/Bogie

Inga kommentarer: