lördag, juni 12, 2010

...och lite musikbloggande...

...och börjar då med en titt på väderprognosen för Sweden Rock Festival som pågår för fullt...

...och även om jag är lite avis på dom som fått se Billy Idol, Gary Moore, kvällens GnR osv, så känns det rätt skönt att vistas hemma och inomhus...

I fredags kväll hade kompisarna i AMP premiär för sitt andra band med exakt samma sättning, Järnet (SWE).
Jag och kompisen åkte till Sumpan och en rätt sunkig pizzeria för att bevittna spelningen. Träffade utöver bandet även två andra vänner som var där för Järnet-spelningen.
Vi hade väl precis satt oss ner när det utbröt ett mindre slagsmål längre in i lokalen, så man undrade ju var man hamnat...
Vi trodde vi kom lagom till Järnet skulle börja lira, men först var det tydligen ett par trubadurer som skulle spela i en timme...

Harcore Trubadours eller nåt tror jag dom hette, och dom sjöng och spelade ungefär lika mycket som dom hällde i sig öl och whiskey på scenen...och spelningen blev väl därefter kan tyckas. När sen en av arrangörerna bad dom avsluta så surade sångaren till och gick av scenen i värsta Axl Rose-stilen...gitarristen körde dock en sista låt ensam på scen...så lite av ett spektakel blev det, och sånt kan ju vara kul :)

Sen var det då Järnet´s tur, bandet jag namngav efter en förfrågan på Facebook. Tyvärr verkar det finnas ett coverband med samma namn neråt i Sverige, så därav tillägget (SWE) kan jag tro...eller så blir stavningen kanske "Jernet", och det funkar ju mins lika bra. Så länge skriver jag Järnet :)...och dom kör inte covers...eller jo, det blev en helt ok cover på en låt som jag troir hette Gentleman, av ett band från Tidaholm, där Järnets sångare o gitarrist tydligen har sina rötter.

För oss som hört AMP (Attitude Musical Project) så är det ju inte någon jättestor skillnad, det är kanske mer rock än hårdrock om Järnet, men ffa så sjungs det på svenska, vilket funkar riktigt bra. Tror helt klart bandet har en större chans att röna framgång som Järnet än som AMP.
Det finns ett par tre låtar som funkar riktigt bra, varav en av dom ses här nedan.
Som sista låt blev Järnet plötsligt AMP och körde en AMP-låt...en klar affärs-idé med två band, två gager och samma medlemmar :)

"Inga mer lögner" av och med Järnet (SWE).

/Bogie

Inga kommentarer: