söndag, juni 20, 2010

Bröllops-extra!!!

Ja, och så blev det då lördag, och vädret var kungligt när vi vaknade, strålande sol från en klarblå himmel...men medan andra förberedde sig för bröllop, eller satt o tittade på de som förberedde sig, så åkte jag och frun och storhandlade på Stinsen, ICA-Maxi och Systembolaget.
Nu har ju visserligen inte de sistnämnda vår traditionsbundna pilsner Krombacher, men midsommarkompisen och öl-generalen Nummelin har naturligtvis styrt upp det där med bravur som alltid. Medan vi handlade på hemmaplan tog han familjen med sig till Åland och handlade den eftertraktade ölen på Alko på denna ö...och det var den resans enda egentliga syfte. Sen har han ju släkt där över, så jag tyckte mig höra att det blev någon fika oxå innan den relativt snabba returen.

Nåväl, vid 15-tiden började även vi följa det kungliga bröllopet...

...och jag måste säga att jag blev imponerad, det var kungligt och statsmannamässigt, men ändå smått familjärt i all stelhet. Brudparet strålade av kärlek och tog emot svenska folkets hyllningar som sig bör. Visst har det kostat, och visst har det ställt till det för oss stockholmare (fråga frun som jobbar inne i smeten så kan ni få er några storys och arga ord), men vilken enorm reklam för Sverige i allmänhet och Stockholm i synnerhet den långa direktsändningen var.
Barnen tröttnade rätt snabbt, men såg iaf själva vigseln. Vi spelade in från starten av middagen och tittade på det med en hel del snabbspolning efter det att barnen gått o lagt sig.
Talen såg vi dock, och jag tycker alla klarade sig väldigt bra, och prins Daniel bäst av dom alla.
Efter valsen var det dags för oss att gå o lägga oss, och då var vi ändå ikapp med inspelningen.
Ja, ja, inte blev jag mindre royalist av det där iaf...även om jag inte bryr mig nämnvärt, men vacker var det.
I bröllopsstudion uppe på Operans tak så avslutade dom med att fråga vad respektive "programledare" tog med sig från bröllopet i fråga om minnen...mitt blir helt klart youtube-klippet nedan, där Björn Skifs och Agnes sjunger en specialskriven låt för bröllopsparet i kyrkan.
Agnes var duktig och kompleterande (kollar en gång till, och hon sjunger ruskigt vackert hon oxå, dom kompletterar varandra får nog slutomdömet bli :), men den som impade mest på mig var Björn Skifs, jäklar vilken röst han besitter, och det är ju helt otroligt att den håller än. Mycket imponerad!
Blir inte det en "Candle in the wind" iaf i Sverige skulle jag bli mycket imponerad.


/Bogie

Inga kommentarer: