tisdag, februari 24, 2009

...djur...

Jag har länge velat ta barnen till Fjärilshuset, var väldigt inne på det i somras, men då sas det att det är ju bättre att gå dit på vintern när det är kallt ute, då behöver man värmen där inne...och ja, frun ville gärna med hon också...men nu orkade jag inte vänta längre...
När jag presenterade idén för sonen igår kväll så sa han att han hellre skulle titta på färg som torkar...
Mutade honom dock med att vi skulle med mamma på bio efter besöket, så då gick det ju ann...
Sonen informerade också om att det var väldigt varmt där inne, och det förstod jag ju att det skulle vara...men att det var så fuktigt som det var, det var jag inte riktigt beredd på...
När vi passerat två rum, det första med två små sköldpaddor, det andra med en stor fiskdamm, så kom vi in i fjärilsrummet...dyngsvettig på två sekunder...

...och systemkameran immade igen direkt, både sökare, display och objektiv...och det som var lite av grejen för mig, att få fota där inne, blev något besviken...

Iphonen gick dock att använda, men den har ju andra problem, inte direkt högupplöst, och skärpan blir ju sisådär...men några halvhyfsade fjärilsbilder blev det iaf.

Men det var allt skönare i rummet innan, där den stora fiskdammen fanns...där stannade vi en stund...
Sen blev det lunch på caféet, lite mer tittande och till sist en glass innan vi åkte in till stan.

På väg in tutade jag på en kille som cyklade över på ett övergångsställe, varvid han bromsade och jag tvärnitade och började skälla ut honom...när jag väl åkte därifrån såg jag hur livrädd sonen blivit...ack vad jag skämdes då...och inte hjälpte det att dottern fått ont på halsen av min tvärnit...det var länge sedan jag bråkade i trafiken...jag ska skärpa mig ytterliggare...

In kom vi gott i tid iaf, så vi hann hämta biljetter och ta en vända in på Buttricks eller Butt-Eriks som min lumparkomis uttalade det...den butiken och dess sortiment har inte ändrat sig mycket på de 25 åren som gått sen jag sist var där...

Sen provade vi på att se 3D-bio inne på Sergelbiografen...

...då fick man så här coola glasögon (nej, det finns ingen blixt på iphonen heller)...

Filmen, en Disney Pixar film, hette "Bolt" och handlade om den vita hunden som är "skådis" och som sådan spelar en superhund, det är först när han kommer ut i den verkliga världen som han efter ett långt tag förstår att han inte är nåt annat än en vanlig hund...
Som vanligt riktigt snyggt animerad, rätt kul stundtals, och 3D:n funkar fint, även om den inte gör filmen varken bättre eller sämre...det är ju iaf inte såna där rödgröna-glasögon o konturer som man fick uppleva via SVT på tidigt 80-tal...
Storyn känns dock rätt stulen av en tidig Pixar-klassiker, nämligen Toy Story, men den gick hem hos barnen...tom så pass att dottern grät vid ett par tillfällen...
Sen for vi hem, käkade kyckling och tittade på Mästarnas Mästare där tyvärr Wassberg fick åka hem, men det kanske inte var mer än rätt ändå...och Elofsson har onekligen varit bättre, om inte bäst, genom programserien.

Nu nattning av barn, sen en inspelning av Halv-åtta och slutligen lite Lynley som köptes med Expressen...lär väl somna som vanligt...

Natti!
/Bogie

Inga kommentarer: