söndag, mars 29, 2009

Sonens första riktiga konsert...

...blev med tre svenska hårdrocksband på Hovet, där även jag såg min första konsert, då med Chris Rea och Saga.
Konserten inleddes med "Bullet"...

...eller "Bullen" som ljusbokstäverna först lyste som, men efter en kort reparation så stod det "Bullet" som det skulle.
Jag vet inte om jag är så där tokförtjust i musiken, den känns rätt stulen och föga egen, men dom gör den visserligen all rättvisa med sina tidstypiska frisyrer, perfekta poser mm, så dom är rätt charmiga helt enkelt...

Sonen såg ut att gilla det hela.
Vi försökte att få sonen att se lite äldre ut, i den nya skinnpajen, svarta jeans och lite tuffare frisyr än till vardags, då vi var rädda att 13-årsgränsen skulle kollas nogrannare...nu kollades den inte alls. Antingen lyckades vi med vårt uppsåt, eller så bryr dom sig helt enkelt inte.
Skönt var det iaf att han bara kunde knata rakt in.

Jag vann ju dessa biljetter på SRF:s kick off, och snälla som dom var gav dom mig parkett/ståplats-biljetter. Sonen var lite sugen på att gå ner till en början, men där hade han nog inte sett nånting, så istället flyttade vi oss lite högre upp, där det inte verkade vara några biljetter sålda öht.
Någon jättepublik var det inte, men några tusen borde det väl ha varit...

Band nummer två, var det band som gjorde att jag först tänkte på att ta med sonen, även om frun inte hade haft ett dugg emot att se dom heller...Sabaton...

Sabaton ägde Hovet från första tonen till den sista.
Jag tror att de flesta gick minst lika mycket för att se Sabaton som för att se Hammerfall, och i publikrespons hade inte Hammerfall en chans så långt vi nu såg dom...

Det var et segertåg som kallas duga för Sabaton, som altid varit väldigt bra live de gånger jag sett dom. Det är väl dom och Mustasch som tävlar om bästa live-akt i Sverige just nu känns det som.
Sonen diggade friskt, och hoppade glatt på läktaren och klappade i takt.

När det var dax för Hammerfall fick jag locka med att det nog kunde bli lite eld, rök och laser och en större show helt enkelt...
¨
Det funkade ett tag, men efter tonerna till "Glory to the brave" (en gissningsvis tredjedel in konserten) så ville han gå hem, och då hade jag förhalat det länge nog...
"So this is goodbye, I take leave of you and
Spread your wings and you will fly away now, fly away Now"

Träffade boardaren "Rory" på vägen ut (efter ett "par" sms), och sonen fick ett paket med två 5:th Sonic Brigade-singlar i av honom, som vi lyssnade på i bilen hem sen. Tack Rory!

Jag tror att sonen är rätt nöjd med sin första konsert, och sämre kan man ju uppleva...och i morgon gör han klassikern, att ta på sig den splitter nya konsert-t-shirten så han kan skryta lite för klasskamraterna :)

...och nu ska även jag gå o lägga mig, trots att jag just nu är rätt pigg (och snuvig)...men det har väl med sommartiden att göra...och i morgonbitti kommer sommartiden inte att kännas fullt så välkommen :)
...men på tisdag är iaf frun och jag lediga för lite pyssel, läkarbesök och annat skoj...
/Bogie

Inga kommentarer: