söndag, mars 01, 2009

Tallinn tur och retur...

I torsdags kväll, precis som vi konstaterat att det är skillnad på Värta- och Frihamnen så åkte vi ut på böljan den blå med Silja/Tallinks färja "Romantika".
Utöver oss fyra var barnens mor- och farföräldrar med.
Nästan på en gång var det sittning i a'la carte-restaurangen...och en fördrink...

...sen smakade maten riktigt bra, även om jag ätit bättre Toast Skagens i mitt liv...och större...
Vissa förrätter var enorma och våra var fjuttigt små...
Varmrätten, som för min delbestod av lammfiléer var då betydligt bättre. Till detta dracks det naturligtvis goda viner medan barnen frossade loss på lite extra pommes frittes.
Sen hittade dom naturligtvis till spelrummet...

I spelrummet spelades faktiskt ett riktigt fysiskt spel...jag tror det kallas "air hockey". Riktigt kul både för barnen och oss...
Sen satt vi en bra stund i den stora danslokalen, tog en drink och kollade på folk. Barnen dansade lite med mor och mormor, lite underhållning bjöds det också på, och bordsgrannarna vann storvinsten i lotteriet bla...
Vid midnatt gick vi till hytten och la oss.
Dottern somnade snabbt, medan sonen inte ville sova alls...eller ville, ville han nog, han kunde bara inte slappna av. Först vid tvåtiden på natten, då båten lämnat Mariehamn och på nåt vis gick ner i motorvarv och sjön tycktes ha lugnat sig somnade vi övriga tre.

På morgonen var det frukost och de flesta av oss hade märkt av något vid tvåtiden på natten, framor, farfar och frun hade hört ett larm som tolkades som ett billarm, farfar snackade om bogpropellrar som arbetat mm, men mer visste vi inte...då...
Färjan kom iaf fram till Tallinn en timme efter utsatt tid, och då passade vi på att knalla i land, ta en taxi till gamla stan och strosa runt lite...
Det mesta kändes dyrare än hemma, och barnen klagade på hunger nästan direkt när vi kom fram, så nån jätteutflykt blev det väl inte...
Barnen bestämde lunch, så i den pitoreskt vackra gamla staden besökte vi den in-hemska...

...McD-restaurangen...
Där hamburgarna inte direkt höll Mcd-klass, Fantan innehöll mer färgämnen än vad som är lovligt och dom tog betalt för ketchupen...
En koll i ett större shoppingcenter och sen var det taxi "hem" igen...
Lite vila, lite spel och sen ett besök på kommandobryggan.

Det var faktiskt mitt första besök på en så stor färjas kommandobrygga, tidigare är nog det största i den vägen en av isbrytarnas kommandobryggor då kompisens lillebror gjorde lumpen på en dylik...
Stort och väldigt automatiskt såklart...de enda gångerna kaptenen kör manuellt är vid uttaxning från kaj och vissa bitar i den stockholmska skärgården, resten går på autopilot.
Någon frågade vad som hänt under natten och vår kryssningsvärd sa att hon inte fick uttala sig om det då händelsen utreddes av Ålandspolisen. Nyfikna som vi är frågade vi den kvinna som ställt frågan vad hon visste, och tydligen hade vi legat i stort sett still i en timmes tid vid tvåtiden på natten. Och inte bara vår båt, utan ytterliggare fem färjor hade dom sett...det ryktades om att en man hoppat/fallit över bord...
Jag har kollat runt en del på nätet, och detta står att finna i nyheter24.se ;
"En manlig passagerare föll natten till fredagen överbord från passagerarfartyget Romantika utanför Åland. Direkt sattes ett stort räddningspådrag in för att försöka rädda honom.
Sjöbevakningen rapporterar att mannen är svensk medborgare. 01:50 finsk tid larmades Tallink och myndigheterna.

– Vi fick rapport om att en man hoppat över bord. Då inleddes snabbt en stor räddningsinsats med sju fartyg inklusive Romantika, Silja Symphony och Silja Europa samt räddningsfartyg från finska myndigheter, säger Janis Pavuls, kommunikationschef Tallink Silja, till Nyheter24.
Sökandet avbröts utan resultat vid femtiden på morgonen. Fartygen sökte i 90 minuter och därefter tog helikoptrar över.
– Det var dålig sikt och snöade. Eftersom det var två grader i vattnet ser vi inte att det finns någon möjlighet att han är vid liv, säger Pavuls.
Fartyget, som ägs av Tallink, befann sig utanför Lågskär när olyckan inträffade. Fartyget var på väg från Mariehamn till Tallinn och försenades med en timme då det anlände klockan 11 finsk tid.
Händelsen utreds av Ålandspolisen."
Oavsett om det var frivilligt eller ej så är det ju djupt tragiskt det som hände. Vila i frid du okända man.

Nå, det är ju trots allt inte något som bör eller får sätta sordin på vår stämning, och mycket mer än ett samtalsämne runt middagsbordet blev det ju inte, även om man tänker på det ändå...
Middagen åts för övrigt i den finare a'la carte-restaurangen, både jag och frun mumsade i oss grillade (?) pilgrimsmusslor till förrätt. Nu har det varit sånt tjat om dessa musslor i var o vartannat middagsprogram, så det var väl kul att prova på dom, men jag hade inte räknat med att de skulle vara kalla...litet antiklimax där...får allt grilla ett par själv i sommar.
Till varmrätt vart det inbakad (nä, inte var den inbakad inte, vilket inte gjorde ett dugg...) oxfilé...o så klart gott vin till det.
Senare på kvällen nån drink i danssalen...och dansgolvet fylldes av Estländare, som helt klart var det partande folkslaget på båten...

Det var rätt kul att se ett från fredagen rätt mediokert coverband höja sig flera steg då de fick en dansande publik på golvet framför scenen...
Tyvärr röjde en del ester friskt även i korridoren, några dunkade bla på vår dörr, men dom skrämde jag bort rätt snabbt...tråkigt nog skrämde jag barnen minst lika mycket :)
På lördag morgon var vi så åter hemma i Sverige igen, med något tyngre väskor o kassar än när vi åkte...

Till slut ett par sköna, roliga, fina skyltar som fotades på resan...

...ja det är väl en varudeklaration och en varningstext i ett.

...här är dom som "snor" jobben från oss i Rissne...

...men jag valde att ta ut pengar hos en konkurrent...

...och vad transporterar denna lastbil?