söndag, mars 01, 2009

Testament, Megadeth and Judas fuckin' Priest...

...som Rob Halford avslutade konserten...
Först ut på Globens scen var iaf Testament, ett band jag har väldigt liten koll på, men som jag tycker gjorde en riktigt bra spelning.
Nu tror jag tyvärr många missade just deras spelning, för om dom gjorde som jag läse dom på biljetten att det började 19:30, precis som vanligt...
Jag hade tur o var på plats på parketten redan 18:45, och då plötsligt släcks ljuset och Testament går på scen redan 18:50...inte mig emot, men jag kan tänka mig att det kan ha retat vissa.
Sångaren ska helt klart ha ett extra plus för att han lirade skiten av gitarristerna på sin luftgura...

Setlist:
Over The Wall
The New Order
Souls of Black
In To the Pit
More Then Meets the Eye
DNR
3 Days in Darkness
Practice What You Preach
The Formation of Damnation

Nästa band var det för mig något mer kända Megadeth, men någon totalkontroll har jag aldrig haft på detta band heller, och även detta var en premiär för mig...
Det lät väl ok, men Dave Mustaine skulle nog kunna ta plats i vilket sko-gloende "indie-band" som helst i fråga om utstrålning på scen...gömd under lugg mesta delen av konserten, och ytterst fåordig i mellansnacken...rätt tråkig mao...


Setlist:
Sleepwalker
Take No Prisoners
Wake Up Dead
Skin O' My Teeth
Washington Is Next
In My Darkest Hour
Hangar 18
Tornado of Souls
Symphony of Destruction
Peace Sells
Holy Wars

Sen var det då dags för the metal Gods, Judas Priest, som öppnade med en låt från temaskivan Nostradamus, och den funkade riktigt bra, men en hel show baserad på skivan vill jag nog inte ha...

Nu var det aldrig någon risk, utan setlisten såg ut som följer:
Dawn Of Creation
Prophecy
Metal Gods
Eat Me Alive
Between The Hammer And The Anvil
Devil's Child
Breaking The Law
Hell Patrol
Death
Dissident Aggressor
Angel
Hellion/Electric Eye
Rock Hard Ride Free
Sinner
Painkiller
Hell Bent For Leather
the Green Manalishi
You Got Another Thing Comin

Inget att direkt klaga på där...egentligem mest glad över att få höra den vackra "Angel" live...
Gubbarna och ffa Rob börjar allt bli lite till åren, och jag tycker det märks mer på Judas än på tex AC/DC helgen innan. Halford stapplar ut från scen efter var och varannan låt, och det är inte alltid för att byta till någon ännu tyngre läder- och nitmundering, antagligen mest för att hämta krafter...
Även rösten brister kanske lite väl ofta numera, men visst, ibland funkar den alldeles förträffligt oxå.

...och en HD ut på scen är ju så klassiskt det kan bli...

Helt ok ljusshow...

...men ljudet kunde allt ha varit bättre...eller som min iphone uttrycket det under "Painkiller"...

/Bogie, som trots allt är ganska nöjd med kvällen.
(setlistorna kopierade direkt från SRF-boarden, så eventuella fel skyller jag på andra :)

Inga kommentarer: