torsdag, april 29, 2010

Ultravox.


Äntligen fick jag då se ett av undomsfavoritbanden, det brittiska Ultravox med Midge Ure i spetsen. Klockan 22:00 stod det på biljetten att det skulle börja, men plötsligt vid 21:30 släcktes det ner i Berns salonger och bandet började lira...eller var det dom? Sångaren såg ut som Lettermans sidekick Paul Shaffer, men lät relativt snart som just Midge Ure, så vi får väl hoppas att det var han.
Annars kände jag väl bara igen basisten i bandet...han var sig lik, om än äldre han oxå så klart.
Det var ju skönt med en tidigare starttid för oss som var där, men attan vad jag skulle blivit sur om jag kommit vid 22-tiden o missat en halvtimme av konserten...

Måste säga att herr Ure hade rösten intakt och det flesta låtar lät som de skulle, även om jag kanske tycker att dom slarvade bort de allra största publikfavoriterna...lite som att dom funkar ändå utan att vi lägger ner så mycket jobb bakom dom. Ffa "Dancing with tears in my eyes" lät lite slarvig tycker jag.
De instrumentala bitarna var väl kanske inte heller någon riktig höjdare, och det var en liten dipp i konserten halvvägs, men från "White China" och framåt var det riktigt bra.

Set list:
New Europeans
Passing Strangers
We Stand Alone
Mr. X
Visions In Blue
The Thin Wall
I Remember (Death in the Afternoon)
Astradyne
Rage In Eden
Lament
White China
Hymn
One Small Day
All Stood Still
Vienna
Reap the Wild Wind
Dancing With Tears In My Eyes
Love's Great Adventure
Sleepwalk
The Voice

Trots begränsade resurser (bara en tradare utanför...) så måste jag ge en eloge för det snygga ljuset, annars var det väl inte direkt mycket att titta på...så frun som inte såg så bra, missade inte så mycket. Ures sång/mickteknik var ju kul att se, liksom keyboardistens fiolspelande i fler låtar än väntat (alltid trott att det var samplade fioler, kul att ha fel).

I knappt två timmar höll de på, och avslutande "the Voice" med samtliga bandmedlemmar på slagverk var kvällens höjdpunkt tillsammans med (visserligen lite slarvig) Hymn.

Vi var hemma hos barnen och barnvaktande mormor vid midnatt och tog oss snabbt i säng...snark!

/Bogie

Inga kommentarer: