söndag, november 07, 2010

Så mycket bättre...


Såg tredje avsnittet av TV4:as mysiga programserie "Så mycket bättre" igår, och tänkte att de måste jag allt blogga om...
Även om jag från början var lite tveksam till programmet så överbevisades jag redan med avsnitt 1, där artisterna Petter, Petra (September), Sandelin, DiLeva, Plura och Lill-Babs tolkade Lasse Berhagens låtar. Programmet är varmt och gott, och iaf de flesta artisterna lyckas med sina tolkningar.
I program två tolkades DiLeva, och igår var det Petters tur, helt klart de svåraste låtarna att tolka för en icke rappande artist, men dom lyckades bra.
Petter är helt klart den artist som vunnit mest på detta program, hans tolkningar och hans person går rakt genom rutan och in i vardagsrummet.
På delad andraplats kommer nog Petra och DiLeva, som också gör låtarna till sina egna, och Plura ligger inte långt efter (men honom har jag ju alltid gillat).
Berhagen lyckas han också, om än inte fullt så bra som ovanstående, han är dock varm i sin medverkan i programmet som helhet.
Lill-Babs kan väl egentligen inte direkt sjunga, och har väl inte skrivit egna låtar (eller har hon det?) som de övriga har. Jag får för mig att hon mest fått låtar skrivna till sig, men jag kan ha fel där...
Tycker dock hennes Petter-tolkning av "Så Klart" var hennes bästa bidrag hittills.
Sämst är dock Christer Sandelin. Nu har jag ju aldrig varit någon fan överhuvudtaget, även om en och annan Freestyle/Style-låt funkar rent nostalgiskt. Hans tolkningar i denna serie ligger dock för nära originalen och sticker inte ut någonstans, mer än att dom är en hel del sämre än originalen...
Sen stör det mig oerhört att han då och då springer omkring i en djurgårdsjacka, han som tillsammans med kollegan Ekman spelade in en låt till "Åh vi e AIK-skivan"...en av de sämre på den också iofs...(Judas!)

Läste i dagens aftonblad om artister som tackat nej till programmet, och om att det står flera artister på kö om det blir en omgång till. Gissar att TV4 kommer att fortsätta på det vinnande konceptet, men av de som tackat nej så finner jag bara någon enstaka som kvalat in i denna säsong.
Nejtackarna var enligt aftonbladet: Ledin (låtskatt ok, tolkare nej tack), Salem Al Fakir (låtskatt knapp, tolkare intressant), Titiyo (hade funkat), Ebbot Lundberg (för okänd för den stora massan?), Charlotte Pirelli (känns inte som vare sig låtskatt eller tolkning skulle hålla), Olle Ljungström (hade funkat).
Egna förslag på rak arm, där låtskatt och tolkning skulle funka: Orup, Eva Dahlgren, Mauro Scocco, Lisa Nilsson, Joey Tempest, Cardigans-Nina och Peter Lemarc.
Fasar för Christer jävla Sjögren och Carola...
Ja, det var mina 50 öre...se programmet och bilda er en egen uppfattning.
Lämnar er med Petters sköna version av DiLevas "Dansa din jävul".




/Bogie

Inga kommentarer: