måndag, juli 30, 2007

De e måndag morgon...

...ja inte var det direkt kul att kliva upp 06:30 och göra sig klar för jobbet, men det gick ok iaf, trots att resten av huset låg o sov.
Vid niotiden var det dax för den första svängen med den blå skåpbilen nedan, och någonstans halvvägs in till stan så varvar o växlar den lite lattjo, men den kan vara lite egen säskilt på måndagar, så jag tänkte inte så mycket på det just då...

Nu har just denna bil den dummaste av växlelådor jag träffat på, nämligen en manuell 6-växlad låda med nån slags "robotstyrning", så den blir som en automat...det finns ingen kopplingspedal att trycka ner, men bilen själv kan välja att slira lite på kopplingen ibland...

...som ni ser så finns det inte så många alternativ att välja på, A/M står för automat eller manuell, och ja, vad N o R står för greppar ni nog...

Nåväl, väl inne i ett garage i city, mitt första stopp, så stannar jag, gör det jag ska, för att sen åka ut ur garaget, men idag stod en annan bil parkerad framför den garageutfart jag brukar ta, men det är bara att backa och vända...jo tjena...
Lägger i backen, hör hur backvarnaren sätter igång o tutar, kollar backspegeln o bilen kör framåt...jag försöker igen, lägger i backen, tutan går igång, bilen går framåt...tänker att det mesta är ju datoriserat nu för tiden, så jag gör en omstart, samma visa...
Ringer till den ordinarie chauffören, men han har aldrig varit med om detta tidigare, så det blir inte så mycket hjälp där, mer än ett alternativt upplägg på resten av turen...
Puttar bilen bakåt för hand, småjobbigt, men det är iaf ett plant garagegolv, så det funkar ju, och kan sen köra ut genom en annan port...
Vid stopp nummer två så gör jag en regelvidrig parkering, för hade jag åkt in på den smala gatan och än värre ner i garaget, så hade jag blivit kvar där, eller iaf bilen, för där är det verkligen stopp och nedförsbacke...eller ja, uppför när jag ska backa därifrån...
...o det är då det slår mig, att om inte bilen vid stopp ett stått ivägen, så hade jag inte märkt att backen inte funkat, och hade hamnat o märkt det först vid stopp två...tur i oturen typ...
Vägen "hem" funkade bra, även om bilen växlade lite som den ville...
Sen ringde jag verkstaden, o fick en tid för "diagnosticering" nu på fredag.
Så länge får jag harva runt i denna manuellt växlade lilla bil...och tacka nej till alla större körningar-attans :)
Tell me why I don´t like mondays...
/Bogie


Inga kommentarer: