söndag, juli 08, 2007

GRATTIS JOAKIM!

I fredags var vi o tittade på bio igen, denna gång med hela familjen, på en något mer familjeorienterad film, Arthur och Minimojerna. Den var snyggt animerad, men storyn var kanske inte den bästa jag varit med om...men barnen gillade den...sa dom...


I lördags var det ju det magiska datumet 20070707, och vår son fyllde 7...äh, 9 år då...
Nu hade han ju redan haft barnkalas för sina vänner, men igår körde vi släkten o de närmsta vännerna (de som kunde iaf). O lite tur var det nog att det är semestertider, för trots att det var en del som inte kunde komma så blev vi ändå 13 vuxna och sju barn.

Vi satte upp två partytält på förmiddagen, dukade upp för alla 20, pusslade som attan så att alla skulle få plats, o så en timme innan alla skulle komma så kom spöregnet o regnade in på alla dynor mm, så det blev en stressig timme att flytta in bord, stolar, vin, ölmaskin, tallrikar, glas mm. Men det mesta var på plats när gästerna kom iaf...

Så den enda som "behövde" vara ute sen var frun som grillade all den goda maten (fläskfilé, kyckling o jätteräkor) på gasolgrillen. O just gasolgrillen bjöd ju på en historia i sig...
I onsdags var jag till Statoil o bytte flaska då den gamla höll på att ta slut, sen ställde jag den på uteplatsen. Sen var vi iväg lite under dagen, o när vi kom tillbaka hörde frun att det pös om flaskan. Vi provade att dra åt ventilen, men den var fullt åtdragen. Då såg vi att gasen läckte ut nånstans på sidan av flaskan. Då ringde jag Statoil o frågade jag vad jag skulle göra, dom blev nästan mer skärrade än vad vi var, o rekommenderade att jag skulle ringa till brandförsvaret, vilket jag gjorde. Brandmannen jag pratade med där sa att jag under ventilerade former skulle släppa ut gasen för att sen ta med flaskan till Statoil för att få en ny.
Så jag ställde miog utanför tomten o lät gasen strömma ut. När det inte kom mer gas så tog jag flaskan till Statoil...där sa mack-killen att flaskan definitivt inte var tom, men att den blivit så kall vid utsläppet att gasen blivit flytande...tur att den höll sig så och att jag körde nervevat hela vägen dit...ny flaska fick jag oxå, så det slutade ju bra, o gott blev det sen på lördagkvällen...

Här sitter födelsedagsbarnet o klämmer i sig bullar, kakor o kladdkaka, allt plockat själv...o i hans försvar får jag väl även skriva att han inte orkade med den andra bullen...

Vid 22-tiden gick de sista gästerna, o sen städade vi av det mesta, så vid midnatt sov faktiskt hela familjen...
Idag söndag blev det en promenad med farmor o farfar som stannat kvar över natten, o nu har barnen kompisar här som leker o röjer (kanske inte min dröm söndagseftermiddag...jag skulle ju sova framför en film :)...
Ett himlans trevligt kalas blev det iaf, o sonen vill ha födelsedag 2 gånger om året...o antar jag, 4 kalas då...

/Bogie

Inga kommentarer: