fredag, juli 13, 2007

Frun är kanske inte elak men ond...

Klistrar in fruns text från ett annat ställe med tanke på vad jag skrev om i gårdagens blogg...
Detta utspelade sig medan jag tittade på Metallica, men mer om det i nästa post...

"...för även jag har vissa agg emot dem.
Vi är ju rätt revirkänsliga i vår familj, vill inte att andra oinbjudna springer på vår tomt osv. Men i går när mina barn sticker ut för att leka med Grannbarnen, så kommer lillasystern in genom vår ytterdörr utan att säga ett ord. Sen hör jag att hon går på vår toa o detta trots att hennes mormor o morfar bor bara 40-50 m bort o det är inte första gången hon gör så, men det är okej för är det akut så är det.
Sen hör jag inget mer, så efter 10 min börjar jag undra lite o går o kollar. Då har hon dragit ut alla sonens leksaksvapen på golvet o håller på o leker i hans rum. O då är ingen av mina barn hemma samt att jag vet att hennes mormor tidigare har sagt till om att de ska vara ute o leka. Så jag ber henne städa upp o gå ut o leka. Hon ignorerar mig helt o jag får be henne 4 ggr att gå o leka med de andra istället.
Så hon klär på sig riddarmask, sköld o svärd o går iväg, men har inte städat så jag börjar bli arg. Då kommer sonen inspringande, så jag ber honom att säga till flickan istället varpå hon går in o lämnar sakerna surt men städar inte nu heller....
Det är just nu standard för dessa grannbarn, de kommer hem till oss, tar sonens vapen o dräller dem över hela hans rum för att sedan lämna det så med ett eller två vapen i handen.

Jag börjar starkt undra över denna tes att barn inte får leka med vapen. För de som inte får leka med dem blir helt vapenfixerade. Detta är ju inte första gången vi ser detta tyvärr.
Joakim har fått vapen för att han hittade på svärd genom att plocka grenar o slåss med, och då ser jag hellre att han får en bearbetad leksak som inte ger stickor och inte går sönder så lätt under lek. Pistolerna har han fått av andra barn på sina födelsedagar så där har vi inte haft nåt val. Men eftersom jag själv har skjutit med gevär så tycker att man ska lära sig respekt för skjutvapen samt veta hur man hanterar dem oavsett om det är lek eller ej. Dvs aldrig sikta på nån...osv...skönt att få skriva av sig... "

/Wow genom Bogie.

Inga kommentarer: