onsdag, juli 18, 2007

Moomin...

I morse kom vi tillbaka från en liten utflykt...
"-Utflykt?!" sa sonen "-Det är ett äventyr..." när han hade svårt att somna i söndags kväll/natt...

På måndag morgon väckte vi barnen klockan 05:30, och runt sex var vi iväg till Siljaerminalen, och klockan åtta åkte vi med Silja Europa med destination Åbo.
Resan gick riktigt bra, och buffén var en av de bättre jag upplevt på Finlandsbåt faktiskt. Lax, räkor och löjrom var så pass gott att jag gick direkt från förrätt/kallrätter till efterrättsbordet med chokladpudding, äppelkaka och bär bland annat. Även barnens mat var helt ok med minihamburgare, korv och chips...
"Gratis" glass och läsk/vin/öl gjorde det hela riktigt prisvärt.

I övrigt så lekte barnen en hel del på båten, dels i de vanliga lekrummet, samt i de rum som i vanliga fall innehåller konferenser men som nu hade gummibollskanoner, X-boxar o Game-cubar att spela o leka med.
Vi hann även med att bada både bubbel och vanligt bad en sväng.
På kvällen var vi framme i Åbo efter en mindre middag på båten (nä, den var inte lika bra tyvärr). Reguljärbussen tog oss efter mycket om och men av en icke engels- eller svensktalande chaufför (det kan ju inte vara första gången det kommer en färjelast från Sverige direkt) till Hamburger Börs-hotellet mitt i Centrum.
Hotellet var väl helt ok, lite väl varmt på rummet kanske, och med fönstret öppet så störde busstrafiken sömnen...

Upp tidigt även tisdag morgon, för frukost på hotellet. Jag brukar se hotellvistelser som en garant för en god och svullig frukost, en sån man aldrig ordnar hemma...stor besvikelse. Visst fanns det äggröra, men det var väl mer äggstanning, baconen var mer kokta än stekta, bröd och ost var riktigt tråkigt...enda plusset var ett par plättar med sylt :)

Sen tog vi då en bokad buss till Muminvärlden...

Den här långa bron gick ut till Mumin-ön, där det pyttelilla Muminlandet finns.

Här poserar barnen framför Muminhuset...

Allt var väldigt gediget, men mer som en park än en "värld"...

De stora spektaklen var när Mumin-karaktärerna kom ut från sin tjänstebostad, då blev det folkträngsel. I övrigt var det visserligen mycket folk, men ingen större trängsel.

Helt omöjligt var det dock inte för barnen att hälsa på Muminpappan...

...Hemulen...

...Filifjonkan och Lilla My, den första ett hatobjekt hos sonen och den andra en idol för dottern...

...Häxan och lilla flickan Ninni...

...Snorkfröken...

...som senare under dagen hade en maskeradbal. Här syns även Sniff (ovan)...

...och Stinky, en annan av barnens favoriter...

Om man hittar en barometer i en hög stolpe...

...så vet man att Hattifnattarna är i närheten...

...här lämnar dock Hattifnattarna ön...

...men ett par av dom ställde upp så att jag fick ett foto med mina favoriter...

Just runt Hattifnattarna märkte man hur mycket det skiljer på typ Skandinaviska parker och europeiska/amerikanska diton...tänk vad lite elektriska ljud och blinkande lampor kunde ha tillfört för att levandegöra dessa små filurer...

Teatern som heter "Emma" (coolt namn!:) var välbesökt. Vi kom sent, men det gjorde inte så mycket då pjäsen var på finska...men jo, det fanns svenska föreställningar oxå, men dom stämde inte med vårt övriga program...

Utöver Hattifnattarna så är just båthuset ett av mina tidiga Mumin-minnen, från nån adventskalender, men då var det snö och is och en skrinnande Lilla My. Nu var det tack o lov sommar och varmt. Så varmt att sonen doppade fötterna på badstranden, och dottern faktiskt doppade sig och tog ett par simtag.

Det var en massa knatande, upp o ner för gator o stigar på ön, så när andra bussen "hemåt" gick så satt vi på den...sen var iofs problemet att fördriva tiden inne i Åbo utan hotellrum, men det fixade vi med glass, öl, H&M, BR mfl ställen...o sen tog vi en tidig buss ut till färjeterminalen, där barnen genast skaffade sig nya kompisar som dom röjde runt med i väntan på båten.

Väl på båten tog vi o snabbduschade familjen innan vi gick ner för att äta lite finare än på ditvägen, dvs i A la Carte-restaurangen. Frun och jag tog grillad scampi i hummersås, vilket smakade helt ok. Barnen fick kyckling och pommes frittes, och det var dom nöjda med, och allt verkade bli en trivsam upplevelse, tills frun ska plocka bort lite dekorativ persilja från sonens tallrik och finner detta...

...vi är inte helt 100 på vad det är, men att det möglat är det inget snack om...den svarta grejen högst upp påminnde mest om råttbajs eller nåt åt det hållet...

Serveringspersonalen såg inte så värst roade ut av vår upptäckt, men kom inte direkt med nån kompensation förrän notan kom, o då hade dom dragit av just den rätten, samt dottern efterrätt...och hon som åt helt gratis på buffén...
Ja, denna lilla hisoria drar ju ner betyget en del för resan och Silja line tyvärr.

En ok utflykt, knappast något äventyr, inte riktigt värt pengarna och inget vi kommer att besöka igen skulle jag tro...kändes som om sonen redan var för gammal och dottern var på väg att bli, men jag tror dom hade kul.
Nej, rekommenderar isf Astrid Lindgren Land mer, som ju är lite i samma stil, bara mycket större, roligare och med mer interaktivitet för barnen...sen hjälper det naturligtvis att jag känner till Astrids värld bättre...
...och just ja, ett litet Mumin-museum eller nåt hade uppskattats av oss iaf. Nu hade man trängt in några bilder från de animerade filmerna i den restaurang där vi åt pizza-slices, men nog måste det finnas massor av illustrationer mm som skulle kunna visas upp på ön (eller missade vi möjligtvis nåt hus? ...känns inte så...)