fredag, juli 13, 2007

Metallica.

Ja, igår kom alltså Metallica på besök till Stockholm på sin "Sick of the Studio tour".

När jag kom till Stadion strax efter 17 så var det toklång kö för att komma in på Stadion, den sträckte sig ända bort till KTH...

Jag tog en tunnbrörulle, käkade o väntade tills kön började röra på sig lite iaf...

Kom ändå in i god tid för att få se HIM, något jag faktiskt sett fram emot, då jag tycker dom är rätt bra på skiva. Nu var dom faktiskt något hårdare live, men atmosfär o sång kom bort på Stadion, och den ena låten lät den andra lik. Inte ens covern "Wicked games" lät särskilt bra tyvärr.
Rätt kul var det att en av de trumpinnar som trummisen i bandet kastade ut till publiken kastades upp på scenen igen...så omtyckta var dom av publiken...men det är ju liksom ett förbands lott.


Sen äntrade då Metallica scenen till bilder och musik från "Den onde, den gode, den fule"...

...och dom visade direkt var skåpet skulle stå med "Creeping Death" och "For whom the bell tolls"...

Jag stog på höger sida om mixerbordet, en rätt bra plats efter att de värsta dyningarna lagt sig, men en hel del irritationsmoment fanns det ju som skulle kunna få en att välja sittplats till nästa gång...

Kan ju bara i förbifarten nämna folk som är så fulla att dom knappt är vakna men som på nåt reptilliknande vis vaknar till vid de största hittarna, men säkert skulle ge samma reaktion om det plötsligt spelades "Sommartider i högtalarna" (After ski-människor!). Ohyfsade trängare...jag har aldrig några större ambitioner att tränga mig, jag ser rätt bra var jag än står, och har således inga problem med att släppa fram folk så länge dom tar sig fram på ett hyfsat sätt-andra får och förtjänar en armbåge i magen. Och sist men inte minst folk som tror att dom är anledningen till att man är på plats, dom står allt som oftast med ansiktet vänt från scen, gör fåniga gester o försöker vara nån jävla Lundin på Skansen (Skansen, Djurgården, Stadion, ser ni kopplingen-apor!)...oftast är det hela gäng som bryr sig mer om vad dom själva har för sig än vad som händer på scen...
Sen kan jag iofs oxå garva smått åt folk, oftast tjejer, som är typ 150 cm och stretar sig framåt...herre Gud, köp en sittplatsbiljett nästa gång, ni kan ju inte se ett skit ens om ni hoppar som Kajsa Bergqvist...

Trots min längd och den relativa närheten till scen så var jag rätt glad över att kunna följa delar av konserten via storbildsskärmarna.

Setlisten:
01. Creeping Death
02. For Whom The Bell Tolls
03. Ride The Lightning
04. Disposable Heroes
05. The Unforgiven
06. ...And Justice For All
07. The Memory Remains
08. No Leaf Clover
09. Orion
10. Fade To Black
11. Master of Puppets
12. Whiplash
- - - -
13. Sad But True
14. Nothing Else Matters
15. One
16. Enter Sandman
- - - -
17. The Four Horsemen
18. Seek and Destroy

Där det från Orion och framåt blev riktigt bra.

Hade redan från början bestämt mig för att köpa mig en t-shirt, och föll genast för den svarta tröjan (uj) med Stockholms vapen tryckt i rött på, men det var tydligen fler som uppskattade den, så den tog slut innan jag hann fram genom köerna...
Då lät jag konserten avgöra om det skulle bli nån t-shirt, dvs bra konsert=köp...

...och ja, detta blev motivet jag köpte på vägen ut från Stadion...ungarnas reaktion på den i morse var väl blandad...Jag sa till sonen att han väl brukar ha döskallar på sina t-shirts, men han tyckte den här var äckligare...


Eftersom det här var tredje gången jag såg Metallica, så bedömmer jag konserten utifrån det, och Stadion -93 och Globen -96 var bättre konserter i min bok, så denna kan väl få 4 av 5 i betyg...men så här tyckte Aftonbladet och DN om gårdagens konsert...

/Bogie, som...
... närmast ser fram emot Police...
...är tacksam för att boardaren Jättelömske Börje fixade en Metallica-biljett till mig, tack!
...och som inte ens nämner att AIK fick stryk borta mot Elfsborg med 2-0...fan!

Inga kommentarer: