onsdag, juli 25, 2007

Museibesök.

Ja, idag har vi varit lite kulturella av oss, och inte bara besökt ett, utan två museum...nu ligger dom visserligen nästan vägg i vägg men iaf...

Det första museumet blev Sjöfartsmuséet, och deras "Tintin till sjös-utställning".

Här poserar barnen med den belgiske journalisten och äventyraren Tintin.

...och här har vi en radda kvalitativa album med hjälten.

Barnen var rätt förtjusta i utställningen då "Hej, hej sommar!" kör Tintin-filmer på morgnar (har jag hört) o kvällar (har vi sett). Utställningen var dock minst lika intressant för oss vuxna, inte minst för en serienörd som jag själv. För mig var det extra kul att kolla in Hergés original och hur serien arbetades fram från storyboard, via skiss o tuschning till de första provtrycken och färgläggningen.
Resten av museumet var egentligen inte mycket att hurra över, ett gäng oljemålningar, massor av miniatyrfartyg (grymt snygga och väljobbade så klart) och nån utställning med sjömärken...njäe, det gick inte hem så värst hos barnen. En lättare lunch käkade vi här oxå, knappast prisvärd, men ok iaf.
Sen stegade vi i regnet till grannen...

...Tekniska muséet.

Här har vi varir förrut, men den nya bion, CINO4 lockade med sin 4D-filmvisning. Nu var det fler som lockats av den, så den enda föreställning det fanns kvar biljetter till var den engelska föreställningen vid 15:40, men då barnen sett den tidigare med mormor så chansade vi på att de ändå skulle få ut nåt av visningen.

Under tiden roade vi oss med övriga utställningarna, där nog rymden lockade mest...

Här provar dottern en "rymd-moped"...

...när det sen blev sonens tur så fastnade han högt upp och tryckluften "tog slut", så han kom inte ner igen...lagom till frun hittat personal som kunde hjälpa oss, och sonen nästan fått nog av skämt som "Hej då Joakim, vi går vidare nu...." så provade jag att stänga till säkerhetsbygeln lite bättre, o så funkade allt som det skulle igen...puh!

...och så här ser våra barn ut i en värmekamera, lika söta som alltid...


Sen var det då dags för CINO4, där man har på sig 3D-glasögon, och den fjärde dimensionen upplevs med hjälp av fläktar, rörliga bänkrader, rökmaskiner, vattensprut och bubbelmaskiner...
Rätt kul, men Legoland gjorde det bättre redan för 3 år sedan...stolarna rörde sig rätt ofta omotiverat...och om dottern suttit för sig själv och barnet på min andra sida varit mogen uppgiften så hade föreställningen kanske höjt sig lite, men så värst stor upplevelse var det trots allt inte...

När vi kom hem grävde vi upp våra sista färskpotatisar ur landet, grillade lite kött och fick en smarrig middag på uteplatsen, och plötsligt känns varenda räntekrona värd sitt pris.
Tyvärr slutade inte kvällen där, utan barnen stack ut o lekte, och inget fel med det, det uppmuntrar vi, men...
...helt plötsligt dyker sonen upp hemma och säger att Emma har gått till "Martin" och hon ville att Joakim skulle säga det till oss. Jag bad Joakim att säga åt henne att komma hem först, men han tyckte det var viktigare att hitta några fler leksaker som impade på omgivningen, och då särskilt på den där pojken med revolver-mani (nej, pistolen är fortfarande gömd, så idag kunde han bara låna sonens nya pilbåge o springa iväg på annat håll o leka Robin Hood) som jag skrivit om tidigare, först. Då bad jag Joakim igen, men han försökte få en annan pojke att göra det, så då begav jag mig ut istället...
Det enda jag visste var att denne "Martin" inte bor i samma område eller väg som vi, men rätt nära ändå, så jag gick dit. O på vägen dit blev jag argare o argare, så när jag väl hittade Emma o hennes kompis (revolver-syrran) så sa jag åt Emma att gå hem med en gång. Hon bad naturligtvis om ursäkt, o jag förklarde det dumma hon gjort gång på gång. När vi kom ner på vår väg igen så fick även Joakim sig en släng av sleven och åkte in i huset han oxå, o sen var det raskt i säng. Jag såg dock till att förklara varför jag blivit arg och så såg jag till att vi blev sams innan det var dax för saga o nattande.

Ja, ja, allt som allt en riktigt bra dag ändå hälsar...

...eder bloggare Bogie, som visar upp denna inte helt förskönade bild av sig själv...

Inga kommentarer: