torsdag, januari 31, 2008

Håkki....


...sitter vid en lånad dator, så jag får rätta till bilden, som är mobilbloggad, vid ett senare tillfälle (done, 080201 :)
Sitter på Antenn efter ett möte med min coach, och nu är klockan strax efter tio, och först 14:30 ska jag träffa min HR/Personal-representant i samma lokaler...det blir till att fördriva tiden med lite bloggande och slösurfande...

Igår var jag då alltså på hockey. Började med att möta upp ett gäng vänner som liksom jag vurmar mer för fotbollen än hockeyn, men som tyckte att lite ishockey väl också kunde vara kul i väntan på träningsmatcher och den Allsvenska premiären...Vi tog ett par öl på Bishops Finger vid Centralen...gamla Tre Remmare, men det var faktiskt svårt att föreställa sig att det var samma lokaler...
Efter det tog vi oss med t-bana ut till Hovet och hann in precis i tid till avspar...nedsläpp heter det ja. AIK var helt klart det bättre laget och ledde redan i första perioden med klara 3-0, och just då kändes hockeyn faktiskt riktigt rolig. Det var hätsk men bra stämning på läktarna och ramsor häcklade och bollades.
Andra perioden var väl helt ok den också, men tredje perioden var väl inte så rolig. AIK var hela tiden det bättre laget, men bajen läts väl komma till då och då i den trdje, så matchen slutade 4-2...en skön seger.
...och där hade det gärna fått varit slut, en enkel resa hem bara, men så enkelt ska det ju inte vara vid "högriskmatcher"...
Jag lämnade kamraterna och gick mot den närmaste tunnelbanestationen, Globens, men när jag kommit kanske 50 meter åt det hållet såg jag att det stod ett gäng beridna poliser som blockerade den vägen.
Ok, gissade jag, dom vill ha bajarna ner på den perrongen och vi får väl gå till Gullmarsplan då...och förr hittade jag ju utan problem till Gullmars, men hur gångvägarna såg ut numera har/hade jag ingen aning om...
Följde strömmen och tänkte att nånstans kommer jag väl fram. Än så länge var allt lugnt. När jag väl rundar Hovet, mot Nynäsvägen till, står där ett antal polisbilar ivägen, men jag liksom många andra tog oss emellan bilarna och tog gångvägen längs med Nynäsvägen mot Gullmars...
Nu har jag läst i efterskott att det var inte alls den planerade vägen, utan bajen skulle slussas till Gullmars och AIK till Skärmarbrink...och förlåt mig, men den stationen vet jag inte ens var den ligger...
Nåväl, jag gick längs Nynäsvägen tillsammans med en massa andra åskådare, då jag hade rätt svårt att se vilken lagtillhörighet nån av oss hade...De allra flesta av oss hade jeans och svarta luvjackor...en o annan halsduk syntes väl till, men dom var lätträknade. På andra sidan Nynäsvägen såg jag att det var bråk, folkmassan liksom böljade fram och tillbaka som den brukar göra vid sådana tillfällen, och jag var glad att det låg en hel Nynäsväg emellan mig och bråket.
Plötsligt börjar folk försöka springa över Nynäsvägen för att angripa(?) oss på andra sidan...jag har inte en susning om det var AIK eller Bajen som är på väg, men polisen kommer med en massa blåljus och jag skyndar vidare...lite längre fram, i höjd med Gullmars bussterminal är det en folksamling mitt ute på Nynäsvägen, tydligen har någon av de överrusande blivit påkörd av en bil, ruskigt.
Jag manas på av både uniformerad och civil polis och är snart nere på Gullmars perrong där ett nyinsatt tåg står och väntar på oss...och sen var det en enkel och skön resa hem...
Det är inte ofta jag blir rädd på eller runt Råsunda, men den här gången kände jag mig allt lite utlämnad till ödet...I Solna känner jag vägarna, och jag kan oftast ta mig dit jag vill utan att råka in i något kurr, men runt Hovet är jag lost...och inte hjälper det att klockan är tio och det är mörkt ute, alla bär svarta kläder, blåljusen blinkar och överallt hetsas det...Det är dom som inte vill annat än att hitta till bråket, det är vi som inte vill annat än att undkomma det, och på det poliser, polisbilar som gör häftiga (som i plötsliga) manövrar, skrik, skrän och allehanda uppgifter om att "nu kommer dom bakifrån, SPRING!!!"
Nä, jag är glad att barnen inte lyckades övertala mig om att få följa med, hockey kan dom få gå på, men då får det bli mot nåt bonngäng och på dagtid, med bilen i Globens garage...
Sammantaget var det iaf en riktigt trevlig kväll och som sagt en riktigt skön seger!




/Bogie



Inga kommentarer: