onsdag, februari 24, 2010

Grym blogg!

Jag skäms lite över att jag "missat" att rekommendera en riktig favorit-blogg bland bloggarna jag följer. Denna skulle lätt kunnat få min fina utmärkelse "Årets Blogg" både förra och förrförra året, men får tydligen nöja sig med en stor och varm rekommendation.
Namnet, "Landskrona från sidan", till trots så handlar den väldigt mycket om Solna. Kanske inte så mycket dagens Solna, utan mer det "idyliska" Solna när författaren växte upp, även om det ofta finns band till nutiden i bloggen också.
Blogg och blogg förresten, jag tycker nog mer det borde kategoriseras som kåserier, se där ett ord från det förflutna...tryck på bilden nedan för att komma direkt till bloggen, och botanisera bland inläggen...

Lite sköna aptitretare kanske;
Denna sköna beskrivning av det ökända Sundbyberg:
"Dessutom ligger Filmstaden farligt nära Storskogen som inte bara var en annan gård utan också Sumpan. Otaliga killar som besökt Sumpan hade bara försvunnit. Någon enstaka hade återvänt och kunnat berätta att de blivit bundna vid papperskorgar, fått armarna uppskurna och att Sumpankillarna sedan saltat i såren och sytt ihop."

...eller denna smakupplevelse:
"Plasten var långt ifrån lukt- och smakfri, en limpmacka med prickig korv smakade utflyktskub och det var inte så mycket att göra åt. Till slut var det nästan så att vanliga mackor inte var lika goda som de som fått dra sig i värmen och riktigt suga åt sig av Hammarplasts kryddning…"
För att inte tala om denna klockrena beskrivning av min och mina kusiners besök hemma hos farmor och farfar...
"Vi barn fick åtta nummer av Hemmets Journal med hänvisning till att det fanns serier i dem. Två strippar Kronblom per nummer tillsammans med Pigge och Gnidde. Vi läste dem om och om igen och under tiden åt vi stenhårda, dammiga karameller som var formade som apelsin- och citronklyftor."
Trots att jag är uppvuxen i ett annat decenie än Larsa så är det som sagt en klockren och för mig mycket nostalgisk beskrivning...han missade bara att dessa dammiga karameller allt som oftast dessutom satt ihop i en klump i skålen...

Rekommenderar verkligen denna blogg.
/Bogie

Inga kommentarer: