lördag, juli 31, 2010

Sjöodjur...stora och små...

Efter ett som sagt misslyckat försök i Vingåker åkte vi på fredagen tillsammans med farmor in till Strängnäs och Karlssons, och där var ju prisbilden en helt annan :)
Köpte mig faktiskt en skjorta för 99:-, får se hur den passar och håller, men oavsett så kostade den ju bara en sjundedel av de jag tittade på dagen innan...
Vi hann även med att besöka El-Giganten och Coop innan vi for tillbaka till farmor och farfars hus. På vägen såg vi vad det myckna regnandet hade ställt till med...det bubblade upp ur marken både här och där och på ängarna var det stora sjöar...
I loklatidningen hade det rapporterats om upp till 100 mm på ett dygn så nära som i Mariefred.
Väl hemma hos farmor och farfar blev det lunch.
Efter det satte vi äntligen upp rullgardinerna, och det förflöt utan minsta problem, skönt.
Under tiden kom min moster ut och hälsade på för en fika. Familjen Eriksson junior hade dock redan bestämt oss för att gå och bada, eller egentligen var det ju bara dottern som var sugen...
Jag bytte om ifall jag ville bada, och sonen tog med sig badbyxor om han skulle ångra sig. Frun var redan säker på att hon inte skulle bada.
På väg ner mot stranden började det regna lite lätt och sonen och frun gick tillbaka till huset...fegisar... ;)

Jag och dottern gick iaf till stranden, och det var ju rätt så regntunga skyar, men är man nu på landet, och har man nu Mälaren framför sig, och en hel strand helt för sig själv, så måste man ju iaf känna på vattnet.
Det var kallt...och det tog tid för dottern att doppa sig...jag tvekade på om jag öht skulle gå längre ut än till knäna, men så...

...var vi plötsligt bägge två i det blöta...och kalla...det tog säkert en 10 minuter bara att anpassa sig till kylan som jag gissar låg runt 20-gradersstrecket, kanske tom ner under 20...men sen låg vi i ett tag, och hade jag inte tjata hade dottern legat i till isen lagt sig...
Väl uppe så kom regnet tillbaka en aning, men man kunde ju inte bli mer än blöt...
När vi väl kom tillbaka hann vi också umgås med min moster innan hon skulle hem igen.

På kvällen smaskade vi i oss den Erikssonska favoriträtten...

...det fanns både spanska (hårda budget-varianter som smakade minst bra), kinesiska Kräftkungens special (med extra stjärtar, som var helt ok) samt Pandalus turkiska (som var mest lättskalade, saftigast och helt klart godast). Till detta det som kräftor kräver naturligtvis, mums!
Sen var det snart dags att gå till den lilla stugan för att sova.
...och idag satt vi mest inne och tog det lugnt fram till lunch, och sen åkte vi hemåt.

Väl hemma satte barnen sig vid sina respektive spel medan vi tog hand om packningen och den post som kommit. Jag har även hunnit med att klippa gräset, och nu är det lite blogg och surfning innan det blir tacos och filmen Transporter...

/Bogie

Inga kommentarer: