måndag, april 07, 2008

Hair...

...som här nedan ser jag min lilla tjej, min lilla prinsessa, min lilla kejsarinna...
...med långt svallande hår, eller med snygga frisyrer, med bollar på huvudet eller med en eller flera flätor...
Den här bilden togs i september...

...och så här såg hon faktiskt ut i går, söndag, på promenaden ner till ICA...och även i morse på väg till fritids och skola hade hon denna frisyr...
...men så idag ringde min fru upp mig vid fyra-tiden, då hon hämtat dottern från fritids...

Hon hade klippt sig på rasten, med en sax lite här och där...
Nu beskrev min fru det ur ett närmast chockartat tillstånd, så den bild jag fick i huvudet på mitt jobb, var nåt i Bergen-Belsen-stil. Jag kunde faktiskt inte koncentrera mig mer på jobbet den eftermiddagen och hade rent av svårt att köra bilen hem...

...och visst, vackert blev det ju inte, men inte fullt så illa som jag väntade mig...

Själv var hon nöjd med ingreppet, och visade ganska liten om ens någon förståelse för vår upprördhet, besvikelse och ledsamhet.
Visst, det är bara hår, och det kommer att växa ut, men ville hon nu ha kortare hår så hade frun klippt henne eller så hade vi tagit henne till en frisör.

Nu är inte det värsta själva klippningen, det är som sagt bara hår...det har jag rabblat som ett mantra i dag, utan det är sättet som det har skett på, och där går ju hennes egna berättelser stick i stäv med varandra...
Scenario ett, som hon först berättade, så hade hennes "vän" T sagt till henne att hon skulle vara snyggare om hon var korthårig, och då hade Emma själv klippt sig vid skolbänken.
Scenario två, som uppkom lite senare efter lite mer snack, så hade "vännen" T hjälpt till med klippandet "lite"...
...och sen när jag nattade dottern så kom scenario tre, där "vännen" T inte bara föreslagit det, utan sen oxå klippt Emma utan medgivande och efter att Emma sagt "nej"...i det sista scenariot har inte Emma klippt sig alls...
Jag vet inte vad som är sant och vad som är påhittat, kanske för att komma undan vår ilska och ibland kanske lite väl hårda ord (ffa ifrån mig, det är inte utan att jag skäms lite där, jag älskar ju min dotter, och inte hennes iofs väldigt vackra hår).
Vi får se hur vi går vidare med det hela...men jag kan ju säga så mycket, att "vännen" T inte lär få sätta sin fot i det här huset på ett bra tag. För inblandad är hon, det är jag övertygad om. Att vår dotter skulle vara snyggare korthårig har jag hört från den tjejen tidigare, och nu är det minsann hon som har längst hår av de två...jag antar att det är en akt av avundsjuka från T:s sida, på något annat vis kan jag inte se det.
Nåväl, så här ser hon då numera ut, i den kortare och iofs helt dugliga frisyren som frun snajdade till på eftermiddagen innan vi for till Friskis o Svettis hela familjen.
...och där blängde jag rätt ont på lilla fröken T, som oxå jympar där...

Den nya korthåriga lilla Emma...

Ja, ja, till råga på all skit så var lunchen usel och AIK torskar borta mot Ellos med hela tre-noll...en skitdag helt klart!

"Gimme head with hair

Long beautiful hair
Shining, gleaming,Streaming, flaxen, waxen
Give me down to there hair
Shoulder length or longer
Here baby, there mama
Everywhere daddy daddy
Hair, hair, hair, hair, hair, hair, hairFlow it, show it..."

/Bogie, som knappast ska klaga på andras korta frisyrer...

2 kommentarer:

dyermaker sa...

Sorry... men jag blir så full i skratt. Minns när mina tjejer var 3-5 år och hade en "idol" i grannskapet - en tjej i 15-årsåldern med rapunselhår... Och en dag fick Matilda för sig att "klippa Jennys hår långt". Hon sa till Jenny (då 3) att de skulle klippa hennes hår så det blev långt som den där "idolens"... Och klippte lugg etc rakt av uppe på huvet. Det finns de som påstår annat, men hockeyfrillan - as we know it - föddes alltså i Nättraby 1987, om nu någon hade trott något annat.

Hursomhaver blev hon ju söt i sin nya frisyr, er lilla Emma, och det växer ju ut, som sagt. Men jag fattar chocken... =/

UriahHeep sa...

Underbart med kids... Hur ofta tror du man får se lite hårtussar ligga på förskolans golv?