tisdag, augusti 14, 2007

Det har tagit lite tid att komma till skott med bloggen denna gång, inte för att materialet inte finns där, utan för att tid är en bristvara...

Nåväl, i lördags så kom barnen äntligen hem från Åland, men då var jag iväg på annat, vilket ju kändes sisådär, men iaf...
Jag gick o stödde bajen bandy på Zinkensdam...
Nu var det visserligen ingen is på planen, o bandylirarna presenterades bara från scen...jag kan ha varit den enda som inte applåderade just då...
Nä, istället var det musikfestival, "Söder Glöder", med en riktigt fin uppställning svenska band och ett klassiskt engelskt 80-talsband.

Först ut på scen var (komp-)bandet "Mobile Unit", som drog av ett par låtar innan de bjöd upp förste gästartisten, Dan Hylander. Hylander lät som han gjorde förr och körde väl en fyra låtar nånting.


Hylander avlöstes av Mats Ronander, som inledde konserten med orden "Örebro Sportklubb-Hammarby 3-1"...där var det nog bara jag som drog på munnen och tyckte det var en klockren start :) Ronander körde nog ett par låtar fler än Hylander, o de flesta kändes igen även här, trots att jag inte äger någon skiva med honom.
Sen blev det lite paus och en öl på restaurangområdet, varför man nu har ett sånt...hela Zinken är ju inhägnat, så varför man bara fick dricka pilsner innanför ytterliggare ett staket kändes konstigt, och gjorde att iaf jag inte stödde bajen med så värst mycket bira-pengar...50 spänn för 50cl på pet-flaska kändes väl inte så motiverat heller kanske...

Nästa band upp på scen var Dag Vag, och dom har jag inte heller någon egentlig koll på, men tusan om jag inte kände igen alla låtar utom en...
Det finns lite risk att det blir till att köpa in en "best of" med bandet, för det var ju flera låtar som var kul att höra igen...

Efter ytterliggare en paus så dök Eldkvarn upp på scen, och dom gjorde som vanligt ett gediget jobb. Lite synd, men knappast överraskande, var det dock att de i stort sett körde samma repertoar som i Kungsan tidigare i somras.

...och ja, det vore väl fan om jag inte kände igen alla låtarna här oxå...

Efter en ännu längre paus, fast dom höll tiden hyfsat ändå, så dök då 80-talshjältarna Level 42 upp. Bandet som jag senast såg på Draken 1984...
En riktigt trevlig o bra comeback, med så gott som bara hits från då. En ny låt från förra årets skiva tror jag dom spelade, resten idel, ädel klassiker.
Mark Kings basspel går inte av för hackor, och det är nästan fränt att ha lysdioder på bas-halsen...
Av originalbandet är det iofs bara King och keyboardisten Mike Lindup som är kvar, men så är det ju deras spel och röster som känneteckar bandet så...


Sen, på söndagsmorgonen så fick jag då äntligen träffa barnen igen...kram o bus blev det, härligt.
Hade egentligen tänkt att med hjälp av sonens och mormors dagboksanteckningar samt sonens bilder som han tagit med mobilkameran, blogga om resan till Åland i deras ställe...sonen hade dock använt mobilen till att filma, mest sin systers tokiga grimaser och en del från den viltsafarin dom var på. Några bilder fanns det oxå från safarin, mest på hjortar, och sen en bild på stugans tv-apparat...inte mycket bloggmaterial där, men dom har haft det trevligt och varmt, badat och käkat glass, spelat minigolf och trampat trampbåt mm mm.

Senare på dagen så åkte vi till Naturhistoriska Riksmuséet, då sonen ville se dinosaurierna igen...

...och mot alla odds lyckades vi även få platser på den första Cosmonova-filmen som visades efter det att vi kommit dit, en film om Nilen. Rätt intressant och vackert filmad, men ffa så är det ju filmduken och ljudet som gör det till ett bra besök...ingen dålig duk, 760 kvm eller vad den var, o en ljudeffekt på 15.000 watt...tror jag...det kallar jag hemmabio det :)

Efter Cosmonova kollade vi resten av utställningarna, och käkade en bit mat på muséets restaurang, kanske inte nåt höjdarkäk, men tillräckligt just då iaf...

Sen skjutsade familjen mig till Råsunda och jag gick på fotboll, AIK-Gefle.

AIK hade helt klart det mesta av spelet, och vann oxå rättvist med 1-0 (Patrik Karlsson), och nu ser det allt lite ljusare ut för Gnaget, även om det är alldeles för tidigt o tokigt att prata om guld mm, som vissa kvällsblaskor och blinda supportrar gör...


I måndags så började inskolningen av dottern på fritids, och det gick bara bra. Sonen började på fritids han oxå, i sin gamla skola men i nya inte färdigbyggda lokaler.

I går, tisdag, efter en annars rätt bedrövlig dag och natt...ska jag orka dra det...
Ok, natten mellan måndagen o tisdagen började vid 23-tiden då vi gick o lade oss, jag hade redan slumrat till nån film på tv och var ganska trött, men vi satte igång o diskutera något jag o frun, och plötsligt var jag mycket vaknare än då jag gått för att lägga mig...
Så det var lite svårt att somna, men tydligen så lyckades jag iaf, för jag vaknade upp vid ett-tiden med ett ryck av en av de första riktiga mardrömmar jag haft på mycket, mycket länge...nu var den inte jätteläskig på nåt vis, jag var egentligen mer nyfiken på hur den skulle ha fortsatt, men det tog iaf lite tid att få ner pulsen och somna om.

Sen kom dottern in i vårt sovrum och gjorde plats för sig mellan oss, och lite senare kom även sonen in...då jag sa till honom att det var fullt i sängen så la han sig vid fotändan av sängen o tvärs över för att sova...
Efter en halvtimme av sparkande o buffande från sonen så hittar jag en rätt bra ställning att sova i, då får jag en armbåge i ögat av dottern...jag tröttnad, stängde av klockradion, gav min plats till sonen, gick upp o letade reda på mobilen o ställde larmet på denna och gick se o la mig i sonens säng, för att sova i ca 2 timmar, för då var det dax att gå o duscha...smått trött kan jag påstå...
Sen väl på jobbet, där den ordinarie bilen fortfarande står på verkstaden, så var jag tvungen att köra en gammal Ford Transit från typ -89, som luktar bensin så fort man bromsar in den vid tex ett rödljus och vars tvåa hoppar eller slängs ur vid varje nerväxling, för att plocka upp en flytt innefrån stan.
8 flyttkartonger, en stol o lite annat stod i två såna där ICA-burar som vi egentligen inte får använda, men bra är dom :) Tog även upp 2 stycken burar med arkivkartonger när jag ändå hade skruttbilen med mig...
Kör upp första buren på Fordens bakgavellyft, hissar upp och ser att buren är ca 10 cm för hög för att komma in i bilen, så det var bara att handlasta in allt i bilen...och ur densamma när jag kom tillbaka...
På eftermiddagen hade jag sen 33 arkivkartonger att hämta uppe i huset, men det gick faktiskt riktigt bra...om man nu bortser från att jag bara ställde in dom i arkivrummet där alla andra kartonger står...
När jag väl slutar köra, dvs om 1½ vecka, så har det bara ställts in kartonger där utan att någon (jag) har tagit hand om dom i 9 veckor...det lär ta ett par svettiga dagar att reda ut o packa allt det där på pall...ser inte fram emot det alls, däremot längtar jag till den dagen då kollegan kommer tillbaka och tar över körningen...
Nåväl, var var jag nu då...jo, i tisdags eftermiddag, efter jobbet och upphämtandet av fru och barn vid sonens skola, efter att med en hårsmån undvikit en krock i en rondell (folk kan fan inte köra!) så kom vi fram till Kista Centrum, där vi såg Disneyfilmen "Familjen Robinsson".

Av de trailers jag sett så trodde jag inte mycket på filmen, den kändes rätt flamsig på nåt vis, men visade sig vara riktigt bra. Både barnen och vi vuxna skrattade flera gånger, och lite sköna tidsrese-funderingar i barntappning är ju heller inte helt fel. Snyggt animerad behöver man ju knappast skriva längre...fast lite stulen från "Robotar" kändes den nog ändå...men överlag riktigt bra som sagt.

Sen var det bara att åka hem, käka middag och natta barn. Dottern har äntligen gått med på att natta sig själv efter att nån av oss vuxna läst saga för henne, och än så länge går det bra, hon somnar definitivt snabbare än sin bror, men det har hon alltid gjort...eller ja, han har extremt svåt att komma till ro oftast...
...och snart är även den här (onsdagen) jobbdagen över...kanske, kanske, kanske man skulle hinna att ta tag i den nya datorn något ikväll...eller ja, kopiera prylar (ffa foton) från den gamla iaf...

/Bogie, snart på väg hem...

Inga kommentarer: