tisdag, januari 05, 2010

Best of 2LAX9...

När någon nyligen frågade mig vad jag tyckte om 2009, så mindes jag bara att vi haft en hel del sjukdom i familjen. Visserligen inge allvarlig, men ffa hösten var ju snuvig och grisig...
Våren var fylld av allergi för dottern osv...
Sen kom jag ju på att AIK bjudit på den bästa säsongen...någonsin...Dubblish 2LAX9 slår ju det mesta. Lägg där till en varm och skön semester och ett slut med en rejäl vinter, en lugn jul och ett bra nyårspartaj, så får man nog anse att 2009 var helt ok ändå...

Försöker köra ungefär samma kategorier som förra året...men kanske inte i samma ordning...

Bästa utländska platta:

En riktigt skön comeback av Madness, men någon större konkurrens har jag inte upplevt, och det är inte någon skiva jag egentligen lyssnat så jättemycket på...
Finns nog ingen skiva från 2009 som snurrat så värst mycket egentligen. Har kollat andra listor och konstaterar att jag är väldigt dåligt insatt i musiken numera, illa.

Bästa svenska platta:


Har inte hört så mycket svenska plattor heller, men Kents "Röd" var ju helt ok, ingen "Du o jag döden" naturligtvis, och kanske lite väl synthig, men ändå riktigt bra.
Det svenska band jag dock haft störst utbyte av här mot slutet är First Aid Kit, jäklar vilka röster de tjejerna har. Nu släppte dom sin mini-skiva "Drunken Trees" redan förra året, men jag upptäckte dom först 2009...först i år kommer dock deras första fullängdare, och den skall definitivt införskaffas.

Bästa live-akt:

Har lyckats avverka en hel del konserter, och prickat av band/artister jag länge velat se, i år...Springsteen, Neil Young, J-M Jarre, Electric Boys mfl, men bäst av dessa o alla andra var nog allt AC/DC. Som de gubbarna rockade!
Et extra omnämnande till the Hives, som jag haft alldeles för förutfattade meningar om, dom dominerade Sonisphere i Hultsfred.

Bästa film:


Vi har ju tyvärr inte sett så många "vuxenfilmer" på bio år 2009, men Avatar lyckades vi iaf se, och se en repris på 2010, och det är nog hela familjens åsikt att detta är det bästa som kommit på bio 2009...men man bör nog gilla Cameron och sci-fi för att uppskatta denna 3D-historia med lånat manus...

Bästa barnfilm:


Där har vi ju sett dessto fler biofilmer, men jag tror allt att Ice Age 3 slår de flesta rätt rejält. Är riktigt impad över att dom lyckas även med en tredje del med samma sköna karraktärer.

Bästa tv-serie:
Vet inte om det är någon som övertygat direkt...CSI är ju bra, men jag saknar Grissom. Mord i Sinnet minns jag inte om dom visat i år, annars är ju det en favorit, o så engelska deckare i stil med Lewis och Midsumer är ju alltid bra...

Bästa såpa:
Är ju ännu svårare. Har inte sett så många...vare sig Ullared eller Bonde söker fru, som det snackats mest om på jobbet...föredrar Robinson om den räknas dit...

Bästa tidning:


En mycket speciell AIK-tidning, eller fanzine, eller magasin eller...
Både snygg, innehållsrik och läsvärd om förr och nu och bara om AIK, även om begreppet AIK är stort.

Bästa serie:


Pondus har hårdrock och fotbollsreferenser, men är nog ändå bäst när den behandlar familjen.
Tror det är första gången sedan Fantomen gifte sig med Diana nån gång på 80-talet (väl?) som jag reagerat på en seriefigurs familjeförhållande. Denna gången mindre roligt dock, då Jocke o Camilla gick skilda vägar...

Applikation till iPhone:
Finns nog ingen jag använder så flitigt som Facebook där...laddar ner massor av applikationer, kanske ffa fotoredigerare av olika slag, men Facebook kollas så gott som dagligen.

Sajt:

Får allt oxå bli Facebook. Var annars får jag reda på att kusinerna ynglar av sig...eller att någon dricker stans godaste kaffe eller checkar in på Gullmarsplan...ovärderligt.

Blogg:


Ogillar den übersöta designen, som iPhonen tack o lov censurerar, liksom på jobbets dator, men här hemma syns de små rosetterna och det andra...men innehållet är bitskt och roligt. Nu hjälper det naturligtvis att jag känner maken till Laila och att han behandlas då och då i bloggen, men jag tror man kan ha glädje av den ödmjuka jäveln Laila ändå.
På minussidan, utöver den tjejiga designen, är att den på senare tid är väldigt dåligt uppdaterad, skärpning där!

Resa:
Dåligt med resor i år...Tallin, Helsingfors, Skellefteå, inget smäller direkt högt, priset får gå till ett dygn på Yasuragi Hasseludden...njutbart!

Köp:
Förra året - iPhone, i år....nya fönster är ju trevligt, och Wii:n kan nog ge mycket glädje, men nåt jätteroligt inköp har inte gjorts tror jag.

Bästa fest:

Skål för Gnaget-festen var synnerligen lyckad, det hade egntligen räckt med det halvtimmes samtal jag hade med Fjodor och hans framförande av "Underbara lag" för att spöa det mesta andra.

Bästa match:
Den är inte lätt i år, total derbykross, total Göteborgskross, "final" i Allsvenskans sista match, som visserligen sågs hemma i soffan...men jag tror allt att jag njöt som mest när AIK spöade ifk Göteborg på hemmaplan i somras. Solen lyste, det var varmt o skönt, Nisse gjorde enda målet och AIK spelade med decimerat manskap...kämpartakter, sånt gillar jag.

Årets spelare:

Tjerna prenumererar på platsen. Kapten, enda målet för säsongen i sista matchen, ett guldmål och kämpartagen personifierade. Borde kanske ha slutat på topp med denna säsong, men jag tror och hoppas han håller även 2LAX10.

Årets Gnagare:
Uj, finns många nominerade...Tatterall-redaktionen, Backstugan-crowd, tvillingarna, vissa styrelseledamoter, Hemma på Råsunda-initiativtagarna, Skål för Gnaget-gänget, Black Celebration-crew, Mutumba, Nisse, Tjerna, Obolo och en massa andra spelare, men jag tror ändå att Mikale Stahre får årets pris av mig...tillsammans med Björn Wesström så klart.

/Bogie, som säkert kommer på fler saker vad det lider...men så här får det bli.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha
Bra lista där

/R

Laila - en ödmjuk jävel sa...

Men Gud! Åh, så rörd jag blir!

Roger mailade en länk till ditt inlägg och jag trodde på allvar att "Årets svenska platta" var det han ville visa mig även om jag hoppades på att få se kategorin "Världens mest överlägsna man"!!! Bryan alltså... ;)

Tack igen! Det är inte många som kan få mig mållös. Du kunde!

Bogie sa...

Så där värst mållös verkar du ju inte vara ;)
Ville bara visa min uppskattning för din blogg.