lördag, januari 23, 2010

Topp 5 musikfilmer...

Såg nyss den sköna filmen "Taking Woodstock" och fick för mig att jag skulle göra en topp 5-lista över musikfilmer. Alltså filmer mer om musik än rena musikaler...
Till en början var filmen Spinal Tap med och tv-filmerna om Bad News som är ännu roligare, med på listan, och då finns ju även Airheads tex, lite så där parodiskt roliga filmer om musik, men just nu var jag nog mer ute efter de lite mer seriösa dramorna, men som oftast är kul ändå...och det finns ju en hel hög bara där, så låt oss börja med nummer fem och räkna ner till ett...

Den sköna 24 Hour Party People om Manchester-scenens uppgång och fall...någon slags semi-dokumentär...
Nummer 4:

Vad mer passande på en topplista än topplistornas topplistefilm, filmen High Fidelity, som visserligen utspelar sig på fel kontinent och där man klippt bort bokens bästa scen (när huvudpersonen åker ut för att köpa en skivsamling) men ändå blir en riktigt bra film.
Värre var det när dom förla Fever Pitch till USA och bytte ut fotbollen mot baseball...huga!

Nummer 3:

the Commitments, bara uttagningarna till bandet är värd en schysst placering, eller hästen som åker hiss eller...och dialekterna...

Nummer 2:

Det var inte lätt att välja mellan ettan och tvåan, egentligen gillar jag nog musiken i denna lite bättre, och den mycket sköna brittiska humorn, men Still Crazy får för tillfället hamna på en mycket hedrade andraplats. En av få filmer där Helena Bergström faktiskt spelar riktigt bra, men så har hon ju en lagom stor roll också...

...och så nummer ett:

Den underbara Almost Famous, och ovan den bästa scenen i filmen, med Elton Johns "Tiny Dancer" som soundtrack...
Nästan med på listan; That thing you do, Quadrophenia, Control, Rock Star (som jag iofs hoppats så mycket mer på när man från böran hörde om filmen som byggde på när Ripper tog över sången i Judas Priest) och nämnda Woodstock-film samt en hel hoper andra sköna filmer.
Helt klart en genre jag älskar.
Snart ska jag nog få ihop en topp 5-musikalfilmer också...
/Bogie

Inga kommentarer: