tisdag, januari 19, 2010

...trains and automobiles...

Igår efter jobbet, som jag fick gå lite tidigare ifrån, så var frun, dottern och jag till Barnläkarmottagningen för information om en viktskola för barn och föräldrautbildning för oss då. Det hela har sin upprinnelse i att dottern väger några kilon för mycket enligt läkarna, och visst är hon lite rund, men något större problem ser iaf inte jag det som...ännu. Men visst kan det bli med åldern, och visst skulle det kunna vara bra att lära sig att säga nej på ett bättre sätt, och för hela familjen att äta vettigare...vi är ju inga balettdansöser någon av oss...undantaget sonen som väl ser lika spinkig ut som jag gjorde i den åldern. Men han kan säkert må bra av en bra kost han oxå.
Det hela presenterades av en undersköterska som gjorde ett bra jobb, en representant från Korpen och vårt lilla hatobjekt till läkare.
Medan vi vuxna skulle lyssna på kortare föredrag och sen ha gruppdiskussioner så skulle barnen ha olika idrotter och lekar varvat med lättare information.
Den största nackdelen är dock att det hålls i Märsta klockan 16:30 under 7 stycken torsdagar...inte direkt kul att komma med det till jobbet...som i normala fall slutar 17:00...inte roligt ekonomiskt heller. Så just nu hoppas vi mer på att det kommer en ny kurs i Väsby inom en snar framtid.
Hatobjektsdoktorn, som jag tror bara var där för att informera om övervikt bland barn och inte ska vara med under själa kursen, var som vanligt helsämst. Jag bortser då från att han är av annan härkomst och har svårt med språket (läste bla innantill om när barnen viktkollades via skolvården och säger att det är vid 4-, 6- och 8-årsåldern samt i ettan på gymnasiet...när det stod årskurs 4, 6, 8 och gymnasiet. och det var bara en av felläsningarna från det egna materialet) utan det som jag tycker är helt jävla horribelt, köra upp alla värsta sjukdomarna man kan drabbas av som överviktig, som cancer o diabetes tex...inför läskunniga barn, bra jävla jobbat pucko!
Jag tror inte vi kommer att ta den här kursen även om Emma vill vara med på gymnastiken hemskt gärna...och det är ju bra...men på onsdag börjar hon iaf röra på sig lite mer, då hon o sonen åter börjar på Danshuset.

Från Barnläkarmottagningen till Sollentuna C och...

...för att möta farfar där han satt på möten. Han lämnade över en Ferrari...

...och sen var det ju bara att åka vidare o handla mat på ICA Maxi...
...eller ja, just den här Ferrarin var väl kanske lite mer anpassad till min plånbok...

Lukta-Gott inköpt på en Finlandsfärja...

Sen vart vi så inspirerade av Viktskolan att vi for förbio McDonalds och köpte vår middag...

Idag så hamnade jag som sagt (eller skrivet nedan) i världens jäkla kö...direkt när jag kom upp på motorvägen så tog det stopp, sen tog det drygt 20 minuter från Bredden till Rotebro, och ytterliggare en 20 minuter till Viby-bron. Strax därefter så stod det ett par bilar som bärgades bort från ytterfilen, så man kan ju gissa att det var farten och avstånden mer än väglaget som ställde till det den här gången...

När jag väl passerat bärgarna så var det väldigt lugnt i trafiken hela vägen till jobbet, men resan tog väl ca 70 minuter, dvs runt 50 minuter längre än i normala fall...
/Bogie

Inga kommentarer: