måndag, december 14, 2009

Luciahelgen...

Vaknade i morse (tisdag) och hela världen var vackert vit.
Jag gissar att det är stora kaosrubriker i tidningarna som alltid vid den första snön, men för mig gick det ovanligt bra att ta mig till jobbet...

Folk körde försiktigt och höll avstånden, så jag kom fram som jag skulle...
Men nu till Lucia-helgen då...

Som började relativt tidigt på lördagsmorgonen med att skjutsa dottern till den sista kör-lektionen (nej, hon sjunger, hon tar inte körkort...än) för året.
Medan hon sjöng åkte frun och jag ner till Centrum och handlade lite julklappar. Sen plockade vi upp dottern och fortsatte att handla.

Efter ett kort lunchstopp där hemma så åkte vi till familjen "Terminator" och drack glögg och åt pepparkakor med det vanliga gänget. Mycket trevligt, och när det började bli kväll så kom det lite snö också...julligt...

Vi tog en liten julklappsvända på Stinsen efter glöggen, och sen skjutsade fru och barn mig till Backstugan i Solna.


...där jag tillsammans med ca 20 andra AIK:are åt årets julbord.
Som alltid riktigt gott.
Tre öl och 10 cl av Backstugans hemkryddade nubbe ingick i priset...och inte blev det sämre när sen "T" bjöd på egenblandade shots...


Strax därefter gick jag lyckligtvis till epndeln och åkte hem, en hel del andra fortsatte ut på stan.
Jag kom väl i säng vid 2-tiden och väcktes redan 06:30, och 07:15 var vi på plats i Eds Kyrka...


...där dotterns kör sjöng Lucia/julsånger tillsammans med en vuxenkör.

Det blev riktigt vackert när bägge körerna sjöng tillsammans...med de vuxnas röster i ryggen vågade barnen ta i mer.
I vuxenkören såg jag två fd lärare till barnen, en kollega som jag bara känner till utseendet, och när jag sen kom ut ur kyrkan träffade jag på en klasskamrat som hade sin dotter i samma kör som vår dotter...lustigt att vi inte krockat tidigare...

Sen åkte vi hem, och resten av söndagen bestod av städning och slutligen julpyntning...så här sent har vi nog aldrig julpyntat tidigare...

I måndags morse så hade sonen Lucia-morgon i sin skola...

...och han var som vanligt "trollkarl", även om han nu "skäms" lite när vi påminner honom om hur det kom sig att han blev stjärngosse i unga år...
Första Luciafirandet på dagis ville han inte alls vara med på, då som tomte...när de andra barnen sjöng lekte vår son med en bondgård. Året efter var det någon av oss som kläckte att han skulle vara stjärngosse, men det ville han inte alls, men då kom vi på att struten och stjärnan ju var attiraljer tillhörande en trollkarl...så sen gick det bra, och sonen var trollkarl i åtskilliga Luciatåg.

Efter en snabb fika åkte vi till våra jobb, frun för första gången på länge...
Jag kom väl till jobbet vid 09:30, men datorn tog tid på sig att logga in, så först 10:05 kom jag in på internet och kunde försöka boka biljetter till Sonisphere...men hamnade naturligtvis i "väntrummet", och ju längre jag satt där ju mer kört trodde jag att det var.
Kom dock in kanske 10:20, och lyckades boka 2 biljetter, så nu vet frun och jag vad vi gör den 7/8 2010...
Sen visade det sig att biljetterna faktiskt inte sålde slut ens under dagen konstigt nog...men folk vill väl köpa julklappar för pengarna istället. Verkar dock vara en hel del folk jag känner som ska dit, så det kan ju bli riktigt trevligt.

...och när vi ändå är inne på festivaler...

...Rockweekend verkar vara på gång, även om dom ännu inte meddelat var dom kommer att hålla till, men en första akt har dom iaf presenterat, Deep Purple.
Samtidigt så presenterar en ny festival sig, denna i Gävle, samma datum som Rockweekend...inte särskilt lyckat...den nya festivalen, Getaway, har presenterat följande 4 band; Mustasch, Cavalera Conspiracy, Deathstars och Wolf...ett helt ok första släpp...men hjärnsläpp att lägga den samma datum som Rockweekend.
En av festivalerna måste flyttas, kan inte tänka mig något annat...eller så lär dom gå smådåligt bägge två...
Här bokas inga biljetter i första taget iaf...och det är ju rent generellt rätt dåliga datum, då sonen fyller den 7/7...
/Bogie



Inga kommentarer: